آواز موسیقی <<آیدملر>>
.
انتخاب رنگ آبی انتخاب رنگ سبز انتخاب رنگ قرمز انتخاب رنگ نارنجی
خوراک آر اس اس
خوراک آر اس اس

 

 

مسابقه سفره هفت سین
موضوعات کاربردی موضوعات کاربردي
نمایش نتایج: از شماره 1 تا 1 , از مجموع 1

موضوع: آواز موسیقی <<آیدملر>>

  1. Top | #1

    محل سکونت
    گیلان
    نوشته ها
    64
    تاریخ عضویت
    Sep 2010
    میانگین پست در روز
    0.05
    تیم فوتبال محبوب
     
    مدل گوشی
     
    امتیاز
    28,520
    سپاس ها
    22
    سپاس شده 91 در 46 پست
    داریک
    27
    28,520 امتیاز ، سطح 73
    28,520 امتیاز ، سطح 73
    96% کامل شده
    امتیاز لازم برای سطع بعدی 30
    96% کامل شده  امتیاز لازم برای سطع بعدی 30
    0% فعالیت
    0% فعالیت

    Posticon (4) آواز موسیقی <<آیدملر>>
















    آواز ، موسیقی «آیدم لار»
    موسیقی تركمنی ، همانند موسیقی سایر سایر ملل كه ریشه در عقاید مردم دارد ع از ذهن مردم و اوازهای آنان الهام می گیرد ، نوازنده به زبان تركمنی «بخشی» نامیده می شود . كه معنی آن متفاوت است «در ایام اویغورها» ، بخشی به كسی كه خط اویغوری را بتواند بخواند اطلاق می شده است و یا در زیان چینی كلمه «بخشی» از كلمه «پاكشی» به معنای استاد و كسی كه حالات شاهان را به خود می گرفته اطلاق می شده است . و برخی نیز معتقدند كه «بخشی» ریشه آریایی داشته به معنی بخش كردن و تقدیم داشتن آمده و گروهی معتقدند كه این بخشی كلمه ای مغولی است . بخشی ها ، زبان گویای مردم تركمن بوده و در ایامی كه نگارش كتبی وجود نداشت ، رسالت عظیم ادامه دادن روایات ، داستانها ، نقل ها و اساساً حركت تاریخی – فرهنگی را مردانه بدوش كشیدند .
    نخستین گروه از این رادمردان را می توان «باباقورقود» قهرمان دوره اغوزی و پیشگوی قوم دانست ، وی با «قویوز» دوتار خود داستانهای عامیانه اغوزها را برای ما به یادگار گذاشته كه تحت عنوان «اوزان» مطرح است . (285و 9) بخشی های تركمن در طول تاریخ سراسر رنج و محنت و زحمت ، شادی ها ، دردها و آرزوهای مردم را با «دوتار» خود كه اصطلاحاً به ان «تامدره» (تنبوره) نیز می گویند بازگو كرده اند.
    درباره چگونگی پیدایش «دوتار» اطلاع دقیقی در دست نیست «طبق روایات گویا نخستین بار شخصی به نام «بابا قنبر» كه از مریدان حضرت علی (ع) بوده از تارهای نازك دم اسب آلت طربی شبیه دو تار تركمنی بوجود آورده كه بتواند با آوای خوش خود ، اسب را به وجد آورد .
    «اصولاً دوتار را از درخت توت یا گردو درست می كنند . همچنین زمان قطع آن درخت ها نیز اهمیت دارد . چرا كه مدت بیشتری از قطع درخت گذشته باشد ، بر مرغوبیت دو تار تأثیر می گذارد . دسته دوتار را هم از چوب گردو و یا چوب زرد آلو می سازند .
    برای ساختن دوتار ابتدا چوبی به قطر شصت سانتی متر و طول چهل سانتی متر می بریم . سپس مقطع چوب را به چهار قسمت مساوی تقسیم می كنیم . بدین ترتیب هر یك چهارم برای ساختن یك دوتار مورد استفاده قرار می گیرد . (شكل 1) . سپس چوب بدست آمده را به اندازه های 40*20*20 سانتی متر در می آوریم .
    سپس كاسه دوتار را در قسمت بیرونی چوب رسم كرده ، شروع به كندن آن می كنیم.
    در وصل كردن بسته به كاسه به هیچ وجه از میخ اشتفاده نمی كنند ، بلكه از چسب مخصوص استفاده می كنند .
    چسب بعد از چهل و هشت ساعت كاملاً خشك می شود و قافان (سرپوش كاسه) را كه قبلاً تنور پخته و خشك شده است به آن می چسبانیم و به مدت چهل و هشت ساعت آن را تحت فشار قرار می دهیم.
    برای درست كردن قافان (سرپوش كاسه) باید از توت نر استفاده شود. زیرا كه خطوط چوب توت بسیار به هم نزدیك است و در طنین صوت دخالت دارد . برای ساختن قافان ابتدا از چوب توت نر پخته ای به ابعاد 20*40 و به ضخامت یك سانتی متر تهیه می كنیم و ان را درداخل تنور می اندازیم تا كاملاً سیاه و خشك شود . بطوریكه تمام نم چوب از بین برود . سپس آن را می سایند و برای دوتار آماده می كنند .
    از قسمت انتهای دوتار سی و هشت سانتی متر جدا كرده ، پرده ای می بندیم . این آخرین پرده دوتار است . حال از این پرده سی و هشت سانتی متر از دسته دوتار جدا كرده ، پرده های دیگر می بندیم . این همان پرده اول دوتار است . بدین ترتیب در فواصل این پرده پرده های دیگری نیز قرار می دهیم . دوتار سیزده پرده دارد . اكنون دوتار آماده شده است .
    بخشی ها اشعار آواز خود را از شعر شاعران تركمن چون مختومقلی فراغی ، كمینه ، ملانفس ، كوراوغلی می گیرند . موسیقی بزرگ تركمن را «مقام» می گویند كه در حدود 500 مقام تركمنی وجود دارد كه هر كدام سبك و میزانهای خاصی دارد .

    ذكر خنجر و پرخوانی
    یكی دیگر از آداب و سنت های اجتماعی تركمن ها رقص نمایشی ذكر خنجر است كه در مراسم مختلف نظیر عروسی ها ، جشن آق آش و ... اجرا می شود .
    «برخی از محققان معاصر ، رقص خنجر تركمن را همانند آیین گواتدر بلوچستان و آیین زار در خلیج فارس می دانند و این نوع آیین و مراسم را علاج بیماری های روحی و روانی می دانند و به ویژه آیین پرخوانی را به «دشمن مرتبط می سازند».
    در دورانهای باستانی ، بیماریهای روانی را بانی و ساز چاره می كردند و بر بالین بیمار تار می نواختند . امروزه نیز این باور در میان تركمنها وجود دارد كه وقتی بیمار مبتلا به سرخك می شود نی می نوازند تا با آهنگ خوش و شاد بیماری رابطه نداشته و از تن بیمار فرار كند .
    ذكر نمایشی از عرفان نشأت می گیرد. امروزه ذكر نمایشی را با نامهای «رقص خنجر» و پر خوانی می شناسند.
    «پرخوانی لغتی فارسی است كه در زبان تركمنی به اشخاص جادوگر گفته می شود پرخوان را لفظ تغییر یافته «پری خوان نیز دانسته اند».
    ذكر خنجر حالت مذهبی دارد . در دوره های قبل از اسلام آنرا شمشیر به دست انجام می داده اند و نام خنجر نیز به همین جهت روی آن مانده است . در این زمانها تركمن ها قبل از رفتن به میدان جنگ شمشیر به دست حركاتی انجام می داده اند و از خدا می خواسته اند كه آنان را در جنگ پیروز كند.
    این مراسم كه جنبه رزمی- مذهبی داشته است بعدها به صورت سمبلیك در می آید.
    برخی از محققان نیز در كتب تحقیقی خویش ذكر را « محبوب ترین ورزش جوانان تركمن» دانسته است.
    «در تركستان نوعی رقص سنتی به نام رقص خنجر اجرا می شود كه شباهتی به اعمال صوفیان دارد».
    «نحوه اجرای ذكر»:
    در حالت ایستاده
    1- آیا دوسلار برادر لار الیمدان شونقاریم اوشدی
    توتای دیسام قولیم تیمز ایكی باقیم اوزلیب قاجدی
    آمین خدا ، آمین خدا
    هو ، ها ، هو (در حالت حلقه زدن)
    در حالت ایستاده
    2- ای كریم بوباكریم قادر خدا سندان مدد
    بار چالارنینگ آتاسی آدم حواسندن مدد
    هر نه بولغای كل عالم انبیاء سندن مدد
    فخر عالم حق حبیبی مصطفی سندن مدد
    هو ، ها ، هو
    3- ای آلای آلای ، ای آلای آلای
    ای گوزیم سنی ای گوزله یار ای دیلیم سنی ای سوزله یار
    ای قلبیم سنی ای اسله یار آلای آلای آلای
    استه یور آی آلای آلای
    استه یور هو ، ها ، هو
    ترجمه:
    ایا یاران برادران مرغ شاهینم ز دستم گریختن
    دستانم بگرفتن آن قادر نیست زیرا دو دستم از بدنم گسیخت
    خدایا مرا یاری ده هو ، ها ،هو
    2- ای كریم كار ساز قادر متعال از تو مدد
    ای آدم و حوا نیای انبیا از تو مدد
    ای حبیب فخر جهان محمد مصطفی از تومدد
    هو ، ها ،هو
    3- یا رب ، یا رب ، یا رب
    چشمانم ترا می نگرد زبانم گویای توست
    قلبم ترا می خواهد یا رب یا رب
    ترا یا رب یا رب
    ترا هو ، ها ، هو
    تعداد افراد در ذكر مطرح نیست گاهی 6 و گاهی 8 و یا افراد بیشتری به میدان می آیند.

    اسطوره
    «اسطوره داستانهای حماسی یك قوم است كه درسیر تاریخی آن قوم شكل گرفته در آداب و سنت های اجتماعی تأثیر می گذارد».
    اسطوره به صورت ساده و فشرده برای نسل های بعد توسط بزرگان برای بچه ها گفته می شود و بچه ها نیز از گذشته قوم خود و شجاعت و دلیری آنها آگاه می شوند .
    اسطوره ها احساسات مذهبی و ملی ، پیوند به گذشته ، نوع دوستی ، تعاون و ... را در بچه ها ایجاد می كند و تحقیقات مردم شناسی درباره انها می تواند اطلاعات زیادی را از نحوه زندگی ، طرز تفكر ، احساسات و ... گذشتگان به دست دهد.
    از افسانه های قدیمی و حماسی تركمن ها ، افسانه پیدایش اقوام یموت ، تكه و گوگلان است . در این داستان مردی سه زن داشته و در ایام حاملگی ، هر كدام از زنها از شوهر شكارچی خود تقاضای گوشتی را می كنند . شوهر برای زن اولش قوچ كوهی را شكار كرده می آورد و برای زن دومش ، شكاری پیدا نمی كند در نتیجه ، گرگی را شكار كرده جگر آن را برای زنش می آورد.و برای زن سومش ، گوسفند آبی رنگ كه در ضمن لنگ بوده ، كشته ، می آورد .
    هنگام تولد پسران ، زنان از شوهر خود برای آنها تقاضای اسم می كنند . شوهر برای پسر اول نام «تكه» را انتخاب می كند (قوچ كوهی در تركمنی تكه نامیده می شود) و برای فرزند دوم نام «یموت» و برای فرزند سوم ، نام گوگلان را انتخاب می كند وی می گوید كه نسل تكه ها مردمانی با فكر و هنرمند ، نسل یموت مردمانی شجاع و دلیر و نسل گوگلان مردمانی عاشق و شاعر پیشه خواهند شد .
    در سایر افسانه های حماسی ، گوشه هایی از دزندگی تركمن ترسیم می گردد كه در حركات اجتماعی و گاه در پوشش زنان و مردان و بعضی نیز در سنت های اجتماعی نفوذ كرده ، به دوران ما رسیده است».
    ویرایش توسط aneh : 04-05-2011 در ساعت 01:42 AM
     

اطلاعات موضوع

کاربرانی که در حال مشاهده این موضوع هستند

در حال حاضر 1 کاربر در حال مشاهده این موضوع است. (0 کاربران و 1 مهمان ها)

موضوعات مشابه

  1. موسیقی طبری را به موسیقی ملی پیوند می‌زنم
    توسط lovely_girl در انجمن اخبار هنری
    پاسخ ها: 0
    آخرين نوشته: 03-07-2011, 08:38 PM
  2. پاسخ ها: 0
    آخرين نوشته: 02-23-2011, 01:34 PM
  3. موسیقی درمانی
    توسط sajadb در انجمن روانشناسی بالینی
    پاسخ ها: 2
    آخرين نوشته: 12-04-2010, 07:01 PM
  4. آواز پرندگان
    توسط taghi-jamshidi در انجمن پرندگان
    پاسخ ها: 0
    آخرين نوشته: 09-25-2010, 02:44 PM

کاربران تگ شده

کاربران مشاهده کننده موضوع : 1

کلمات کلیدی این موضوع

مجوز های ارسال و ویرایش

  • شما نمیتوانید موضوع جدیدی ارسال کنید
  • شما امکان ارسال پاسخ را ندارید
  • شما نمیتوانید فایل پیوست کنید.
  • شما نمیتوانید پست های خود را ویرایش کنید
  •