روانشناسی و رشته های زیر شاخه
.
انتخاب رنگ آبی انتخاب رنگ سبز انتخاب رنگ قرمز انتخاب رنگ نارنجی
خوراک آر اس اس
خوراک آر اس اس

 

 

مسابقه سفره هفت سین
موضوعات کاربردی موضوعات کاربردي
نمایش نتایج: از شماره 1 تا 10 , از مجموع 10

موضوع: روانشناسی و رشته های زیر شاخه

  1. Top | #1

    محل سکونت
    شیراز
    نوشته ها
    499
    تاریخ عضویت
    Mar 2010
    میانگین پست در روز
    0.33
    تیم فوتبال محبوب
     
    مدل گوشی
     
    امتیاز
    11,405
    سپاس ها
    1,353
    سپاس شده 1,579 در 471 پست
    داریک
    0
    11,405 امتیاز ، سطح 46
    11,405 امتیاز ، سطح 46
    21% کامل شده
    امتیاز لازم برای سطع بعدی 395
    21% کامل شده  امتیاز لازم برای سطع بعدی 395
    3.0% فعالیت
    3.0% فعالیت

    پیش فرض روانشناسی و رشته های زیر شاخه

    از اونجا که توی این چند روز و بعد از آن تب تاب کنکور انتخاب رشته زیاده! بهتر دیدم که به معرفی رشته های زیر شاخه ی روانشناسی مخصوصا رشته خودم بپردازم تا به دوستان کمکی کرده باشم


    1- روان‌شناسی چیست؟
    بسیاری از مردم تصوّر درستی از این که روان‌شناسی چیست و چه زمینه‌هایی را دربر می‌گیرد ندارند.
    اطلاعات بعضاً نادقیق و نادرست رسانه‌ها نیز بر این ابهام می‌افزاید. در این مقاله، سعی بر این است که به زبان ساده، اطلاعات دقیقی در مورد روان‌شناسی و رشته‌های مختلف آن به خواننده ارائه گردد.


    روزهای اولیه
    علم روان‌شناسی برآمده از فلسفه و زیست‌شناسی است که مباحثات مربوط به آنها به دوره متفکران یونان قدیم نظیر ارسطو و سقراط باز می‌گردد. امّا رشته روان‌شناسی به عنوان یک رشته مستقل، هنگامی متولد شد که ویلهلم ووندت، نخستین آزمایشگاه روان‌شناسی را در شهر لایپزیک آلمان تأسیس کرد. پژوهش‌های ووندت، مکتب فکری «ساخت‌گرایی» را پایه‌ریزی کرد که به تشریح ساختارهای تشکیل دهنده ذهن انسان می‌پردازد. این دیدگاه کاملاً بر تحلیل احساسات از طریق استفاده از درون‌نگری متکی است. ووندت اعتقاد داشت که هر فردی که آموزش مناسبی دیده باشد قادر خواهد بود که به طور دقیق فرایند‌های ذهنی خود به هنگام تفکر و احساسات را تعریف کند.



    روان‌شناسی امروز

    امروز روان‌شناسان بیشتر ترجیح می‌دهند که از روش‌های علمی عینی‌تری برای درک، تشریح و پیش‌بینی رفتارهای انسانی استفاده کنند.
    روان‌شناسی بر دو حوزه عمده تمرکز دارد: روان‌شناسی علمی و روان‌شناسی کاربردی. روان‌شناسی علمی به نوبه خود بر روی مطالعه موضوعات مختلف روان‌شناسی از جمله روان‌شناسی شخصیت، روان‌شناسی اجتماعی و روان‌شناسی رشد تمرکز دارد. روان‌شناسانی که در این حوزه فعالیت می‌کنند به پژوهش‌های پایه‌ای به منظور توسعه دانش نظری می‌پردازند.

    تمرکز روان‌شناسی کاربردی بر روی استفاده از اصول مختلف روان‌شناختی برای حل مسائل دنیای واقعی است. روان‌شناسی قانونی، روان‌شناسی محیط کار و روان‌شناسی صنعتی- سازمانی، نمونه‌هایی از مباحث روان‌شناسی کاربردی هستند. پژوهشگران این حوزه، به انجام پژوهش‌های کاربردی با هدف حل مشکلات روزمره می‌پردازند. بسیاری دیگر از روان‌شناسان نیز به عنوان درمانگر به مردم در غلبه بر اختلالات ذهنی، رفتاری و عاطفی‌شان کمک می‌کنند.

    2- رشته‌های مختلف روان‌شناسی
    روان‌شناسی رشته نسبتاً جدیدی است که هنوز مراحل تکاملی را می‌گذراند. با وجودی که انجمن روان‌شناسی امریکا تا کنون 53 زمینه مختلف روان‌شناسی را شناسایی کرده است امّا به دلیل تنوع رفتارهای انسانی، زمینه‌های تازه به طور مستمر در حال پدید آمدن هستند.

    همان‌گونه که پیشتر گفته شد، روان‌شناسی را می‌توان به طور کلّی به دو بخشپژوهشی (جهت افزایش دانش‌پایه) و کاربردی (جهت به کار بستن دانش در حل مسائل دنیای واقعی ) تقسیم کرد.
    به دلیل آن که روان‌شناسی با موضوعات دیگری از قبیل زیست‌شناسی، فلسفه، انسان‌شناسی و جامعه‌شناسی نیز ارتباط دارد، شاخه‌های جدید پژوهشی و کاربردی به طور مستمر در حال شکل‌گیری است.

    برخی از رشته‌های روان‌شناسی هم اکنون کاملاً جا افتاده‌اند و بسیاری از دانشگاه‌ها به ارائه دوره‌های آموزشی و مدرک دانشگاهی در آنها می‌پردازند. از جمله این رشته‌ها می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:







    * زیست‌روان‌شناسی (Biopsychology)
    • این شاخه روان‌شناسی با عناوینی از قبیل روان‌شناسی اعصاب و روان‌شناسی زیست‌شناختی، شناخته می‌شود.
    • زیست‌روان‌شناسان به مطالعه رابطه بین مغز و رفتار، مانند این که چگونه مغز و سیستم اعصاب بر روی تفکرات، حالت‌ها و احساسات تأثیر می‌گذارد، می‌پردازند.
    • این شاخه را می‌توان به صورت ترکیبی از روان‌شناسی پایه و علم اعصاب در نظر گرفت.


    * روان‌شناسی بالینی (Clinical Psychology)
    • روان‌شناسی بالینی، بزرگترین بخش تخصصی در رشته روان‌شناسی است.
    • روان‌شناسان بالینی، اصول و پژوهش‌های روان‌شناختی را برای تشخیص و درمان بیمارانی که دچار اختلالات ذهنی و عاطفی هستند به کار می‌گیرند.
    • روان‌شناسان بالینی معمولاً در مطب‌های خصوصی فعالیت می‌کنند امّا برخی از آن‌ها نیز در بیمارستان‌های عمومی و دانشگاه‌ها به فعالیت می‌پردازند.



    * روان‌شناسی رشد (Developmental Psychology)
    • روان‌شناسانی که در این حوزه فعالیت می‌کنند به مطالعه رشد فیزیکی و شناختی در طول دوره زندگی می‌پردازند.
    • این روان‌شناسان معمولاً در زمینه‌هایی مانند رشد نوزادان، کودکان، بالغین، یا سالخوردگان تخصص دارند.
    • برخی از روان‌شناسانی که در این حوزه فعالیت می‌کنند به مطالعه تأثیرات تأخیر رشد می‌پردازند.



    * روان‌شناسی قانونی (Forensic Psychology)
    • روان‌شناسانی که در این حوزه فعالیت می‌کنند، اصول روان‌شناختی را در جنبه‌های قانونی به کار می‌بندند. از جمله این فعالیت‌ها می‌توان به مطالعه رفتارهای مجرمانه و درمان آن‌ها و یا کار در دستگاه قضایی اشاره کرد.
    • این روان‌شناسان معمولاً به عنوان شاهد در دادگاه‌ها حضور می‌یابند.



    * روان‌شناسی صنعتی سازمانی (Industrial-Organizational Psychology):rose:
    • روان‌شناسان این رشته، اصول روان‌شناختی را در جنبه‌های مختلف محیط کار مثل بهره‌وری و رفتار به کار می‌بندند.
    • برخی از این روان‌شناسان در زمینه‌هایی مانند عوامل انسانی، ارگونومی (شرایط محیط کار)، و تعامل بین انسان و کامپیوتر کار می‌کنند.
    • پژوهش‌های این شاخته به عنوان پژوهش‌های کاربردی شناخته می‌شود زیرا در پی حل مسائل و مشکلات دنیای واقعی است.



    * روان‌شناسی شخصیت (Personality Psychology)
    • روان‌شناسان این رشته به مطالعه الگوهای خاص تفکر، احساسات و رفتار که هر فرد را از دیگری متمایز می‌کند، می‌پردازند.
    • این روان‌شناسان معمولاً در محیط علمی به عنوان مدّرس یا پژوهشگر فعالیت می‌کنند.


    * روان‌شناسی اجتماعی (Social Psychology)
    • روان‌شناسان اجتماعی به مطالعه رفتارهای اجتماعی، از جمله چگونگی تاثیرات تعامل با دیگران در رفتار و نگرش فرد می‌پردازند.
    • این روان‌شناسان معمولاً در محیط‌های علمی فعالیت می‌کنند ولی برخی از آنها نیز به عنوان مشاور در سازمان‌های تبلیغاتی و ادارات دولتی کار می‌کنند.



    * روان‌شناسی مدرسه (School Psychology)
    • روان‌شناسان این رشته در قالب سیستم آموزشی فعالیت می‌کنند و به کودکان در زمینه‌های اجتماعی، عاطفی و درسی کمک می‌نمایند.
    • این روان‌شناسان با معلّمان، اولیاء و دانش‌آموزان برای یافتن راه‌حل‌های مسائل درسی، اجتماعی و عاطفی همکاری می‌کنند.
    • اغلب روان‌شناسان مدرسه در مدارس ابتدایی و راهنمایی فعالیت می‌کنند ولی بعضی از آن‌ها نیز در کلینیک‌های خصوصی، بیمارستان‌ها و دانشگاه‌ها کار می‌کنند. برخی دیگر از آن‌ها، خصوصاً آن‌هایی که درجه دکتری در روان‌شناسی مدرسه دارند، به عنوان مشاور به فعالیت خصوصی می‌پردازند.


    منبع:
    [برای مشاهده لینک ها شما باید عضو سایت باشید برای عضویت در سایت بر روی اینجا کلیک بکنید]














    ... ... ...

  2. 4 کاربر از پست مفید bahar666 سپاس کرده اند .


  3. Top | #2

    محل سکونت
    شیراز
    نوشته ها
    499
    تاریخ عضویت
    Mar 2010
    میانگین پست در روز
    0.33
    تیم فوتبال محبوب
     
    مدل گوشی
     
    امتیاز
    11,405
    سپاس ها
    1,353
    سپاس شده 1,579 در 471 پست
    داریک
    0
    11,405 امتیاز ، سطح 46
    11,405 امتیاز ، سطح 46
    21% کامل شده
    امتیاز لازم برای سطع بعدی 395
    21% کامل شده  امتیاز لازم برای سطع بعدی 395
    3.0% فعالیت
    3.0% فعالیت

    پیش فرض پاسخ : روانشناسی و رشته های زیر شاخه

    روانشناسی صنعتی سازمانی


    1. روان‌شناسی صنعتی- سازمانی چیست؟


    این رشته روان‌شناسی به مطالعه رفتار و محیط کار می‌پردازد. روان‌شناسان صنعتی- سازمانی غالباً برای افزایش کارایی محیط کار، انتخاب کارکنان مناسب برای کارهای بخصوص، و تولید آزمون‌های مرتبط به پژوهش می‌پردازند.



    2. روان‌شناسان صنعتی- سازمانی چه کار می‌کنند؟


    روان‌شناسی صنعتی-سازمانی حوزه گسترده‌ای را در بر می‌گیرد. بنابراین روان‌شناسان این حوزه می‌توانند در زمینه‌های مختلفی به کار بپردازند. بسیاری از روان‌شناسان صنعتی- سازمانی در بخش خصوصی به کار اشتغال دارند و به مسائلی از قبیل بهره‌وری کارکنان، آموزش و ارزیابی کارکنان، و منابع انسانی می‌پردازند. برخی دیگر از روان‌شناسان صنعتی- سازمانی در بخش‌های پژوهشی یا دانشگاهی به کار اشتغال دارند. برخی حوزه‌های تخصصی نیز در روان‌شناسی صنعتی- سازمانی وجود دارد که از آن جمله می‌توان به تعامل انسان با رایانه وعوامل انسانی اشاره کرد. فرصت‌های مشاوره نیز برای روانشناسان صنعتی- سازمانی با تجربه موجود می‌باشد.





    3. به چه نوع مدرکی نیاز است؟


    برنامه‌های دانشگاهی متعددی برای کارشناسی (لیسانس) روان‌شناسی صنعتی- سازمانی وجود دارد. افرادی با درجه کارشناسی در این رشته معمولاً در واحدهای منابع انسانی سازمان‌ها به کار مشغول می‌شوند. کسانی که در پی فرصت‌های بهتر شغلی و درآمد بیشتر باشند می‌توانند تحصیلاتشان را تا مقطع کارشناسی ارشد ادامه دهند. برای دارندگان مدرک کارشناسی ارشد در روان‌شناسی صنعتی- سازمانی، فرصت‌های شغلی زیادی وجود دارد. این افراد معمولاً در واحدهای منابع انسانی، مشاوره، بخش دولتی و گاه بخش خصوصی به کار اشتغال دارند. نیاز روز افزون به روان‌شناسان صنعتی- سازمانی باعث شده است که دانشگاه‌های زیادی در سطح جهان به ارائه دوره کارشناسی ارشد این رشته بپردازند. کسانی که دارای درجه دکتری روان‌شناسی صنعتی-سازمانی باشند بالاترین فرصت‌های شغلی و درآمد را خواهند داشت.



    4. دیدگاه کاری روان‌شناسان صنعتی- سازمانی چیست؟


    روان‌شناسان صنعتی- سازمانی به افزایش بهره‌وری و کارایی کارکنان و نیز حفظ و نگهداری آنان در محدوده وسیعی از کسب و کارها کمک می‌کنند. روان‌شناسان صنعتی- سازمانی به شرکت‌ها در پرداختن به مسائلی از قبیل سیاست‌های ضدتبعیض در محیط کار کمک می‌کنند. شرکت‌ها همچنین از تجربه و مهارت روان‌شناسان صنعتی- سازمانی در طراحی، تحلیل و پژوهش در زمینه تولید ابزارهایی برای ارزیابی بازاریابی و تحلیل‌های آماری استفاده می‌کنند.



    5. آیا این رشته برای من مناسب است؟

    پیش از آن که تصمیم بگیرید در رشته روان‌شناسی صنعتی- سازمانی به تحصیل و سپس کار بپردازید، چند عامل را باید در نظر بگیرید. آیا از کارهای پژوهشی لذت می‌برید؟ آیا رابطه‌تان با آمار خوب است؟ اگر پاسختان منفی است، روان‌شناسی صنعتی- سازمانی احتمالاً رشته مناسبی برای شما نیست. کسانی که در بخش دولتی یا خصوصی و موقعیت‌های دانشگاهی کار می‌کنند، زمان قابل ملاحظه‌ای را به امر پژوهش می‌گذرانند. اگر کارکردن رو در رو با افراد را ترجیح می‌دهید، احتمالاً روان‌شناسی بالینی یا روان‌شناسی مشاوره‌ای برای شما مناسب‌تر است. یکی از نکات برجسته درباره روان‌شناسی صنعتی- سازمانی این است که در بردارنده موضوعات و مهارت‌های حوزه‌های مختلف روان‌شناسی است. روان‌شناسی شخصیت، روان‌شناسی اجتماعی، روان‌شناسی تجربی و آمار، برخی از موضوعاتی هستند که روان‌شناسان صنعتی- سازمانی به طور مرتب با آن‌ها سرو کار دارند. اگر شما از پیدا کردن کاربردهای عملی برای پژوهش‌های روان‌شناختی لذت می‌برید، در این صورت روان‌شناسی صنعتی- سازمانی می‌تواند انتخاب مناسبی برای شما باشد.






    6. مزایا و معایب کار در این رشته چیست؟






    مزایای کار در رشته روان‌شناسی صنعتی- سازمانی
    • فرصت‌های شغلی زیاد با درجه کارشناسی ارشد
    • تنوع شغلی (بخش خصوصی، مشاوره، بخش دولتی، آموزش)
    • امکان کار خصوصی و شغل آزاد
    معایب کار در رشته روان‌شناسی صنعتی- سازمانی
    • تغییرات زیاد در پروژه‌ها و کارفرمایان
    • پژوهش غالباً وقت‌گیر و خسته کننده است و ممکن است پژوهشگر را از پا درآورد
    • بسیاری از فرصت‌های شغلی نیازمند داشتن مدرک دکتری هستند














    ... ... ...

  4. 3 کاربر از پست مفید bahar666 سپاس کرده اند .


  5. Top | #3

    محل سکونت
    شیراز
    نوشته ها
    499
    تاریخ عضویت
    Mar 2010
    میانگین پست در روز
    0.33
    تیم فوتبال محبوب
     
    مدل گوشی
     
    امتیاز
    11,405
    سپاس ها
    1,353
    سپاس شده 1,579 در 471 پست
    داریک
    0
    11,405 امتیاز ، سطح 46
    11,405 امتیاز ، سطح 46
    21% کامل شده
    امتیاز لازم برای سطع بعدی 395
    21% کامل شده  امتیاز لازم برای سطع بعدی 395
    3.0% فعالیت
    3.0% فعالیت

    پیش فرض پاسخ : روانشناسی و رشته های زیر شاخه

    زیست روان‌شناسی


    زیست روان‌شناسی شاخه‌ای از روان‌شناسی است که به تحلیل چگونگی تاثیر مغز و انتقال دهنده‌های عصبی بر رفتارها، افکار و احساسات می‌پردازد. این رشته را می‌توان به صورت ترکیبی از روان‌شناسی پایه و علم اعصاب در نظر گرفت. این رشته با نام‌های دیگری چون روان‌شناسی زیست شناختی، روان‌شناسی فیزیولوژیک و علم اعصاب رفتاری نیز شناخته می‌شود. زیست روان‌شناسان به بررسی چگونگی تعامل فرایندهای زیست‌شناختی با هیجانات، شناخت‌ها و سایر فرایندهای ذهنی می‌پردازند. رشته زیست روان‌شناسی با رشته‌های دیگری چون روان‌شناسی تطبیقی و روان‌شناسی تکاملی ارتباط دارد.


    اگر شما به رشته زیست روان‌شناسی علاقه‌مند هستید، درک فرایندهای زیست شناختی، کالبدشناسی (آناتومی) و فیزیولوژی ضرورت دارد. سه مولفه مهمی که باید درک گردند عبارتند از مغز، سلسله یا سیستم اعصاب، و انتقال دهنده‌های عصبی.


    مغز و سلسله اعصاب

    سلسله اعصاب مرکزی از مغز و نخاع شوکی تشکیل یافته است. بیرونی‌ترین بخش مغز، قشر مخ است. این بخش مغز مسئول شناخت، حس، مهارت‌های حرکتی و هیجانات است.

    مغز از چهار قطعه یا لوب تشکیل شده است:

    1. قطعه پیشانی: این بخش که ناحیه حرکتی نیز خوانده می‌شود مسئول مهارت‌های حرکتی، شناخت سطح بالا و گفتار است.
    2. قطعه پس سری: این بخش که ناحیه بینایی نیز خوانده می‌شود مسئول تفسیر محرک‌ها و اطلاعات بینایی است.
    3. قطعه آهیانه‌ای: این بخش از مغز که ناحیه حواس جسمی نیز خوانده می‌شود مسئول پردازش سایر اطلاعات حسی و لمسی مانند درد، فشار و لمس است.
    4. قطعه گیجگاهی: این بخش که ناحیه شنوایی نیز خوانده می‌شود مسئول تفسیر صداها و آواهایی است که می‌شنویم.
    یک بخش مهم دیگر سلسله اعصاب، سلسله اعصاب جانبی است که از دو بخش تشکیل شده است:
    1. سلسله اعصاب تنی: کنترل کننده فعالیت‌های عضلات وابسته به استخوان‌بندی
    2. دستگاه عصبی خودکار: تنظیم کننده فرایندهای خودکار مانند ضربان قلب، تنفس و فشار خون. دستگاه عصبی خودکار شامل دو بخش است:

    • سلسله اعصاب سمپاتیک که واکنش‌های «ستیز یا گریز» را کنترل می‌کند. این واکنش، بدن را برای پاسخگویی به خطرات محیطی آماده می‌کند.

    • سلسله اعصاب پاراسمپاتیک که بدن را پس از واکنش ستیز یا گریز به وضعیت عادی باز می‌گرداند.

    انتقال دهنده‌های عصبی
    در رشته زیست روان‌شناسی، شناخت فعالیت انتقال دهنده‌های عصبی نیز اهمیت زیادی دارد. انتقال دهنده‌های عصبی، اطلاعات را بین نورون‌ها رد و بدل می‌کنند و این امکان را فراهم می‌آورند که پیام‌های شیمیایی از یک بخش از بدن به مغز فرستاده شوند و بالعکس. انواع مختلفی از انتقال دهنده‌های عصبی وجود دارند که به شیوه‌های گوناگون بر بدن تاثیر می‌گذارند. برای مثال، دوپامین یکی از انتقال دهنده‌های عصبی است که در حرکت و یادگیری نقش دارد. مقدار زیاد دوپامین با اختلالات روان‌شناختی مانند اسکیزوفرنی و مقدار خیلی کم آن با بیماری پارکینسون ارتباط دارد. زیست روان‌شناسان باید به مطالعه انتقال دهنده‌های عصبی مختلف بپردازند و اثرات آن‌ها را بر رفتار انسان شناسایی کنند.














    ... ... ...

  6. 3 کاربر از پست مفید bahar666 سپاس کرده اند .


  7. Top | #4

    محل سکونت
    شیراز
    نوشته ها
    499
    تاریخ عضویت
    Mar 2010
    میانگین پست در روز
    0.33
    تیم فوتبال محبوب
     
    مدل گوشی
     
    امتیاز
    11,405
    سپاس ها
    1,353
    سپاس شده 1,579 در 471 پست
    داریک
    0
    11,405 امتیاز ، سطح 46
    11,405 امتیاز ، سطح 46
    21% کامل شده
    امتیاز لازم برای سطع بعدی 395
    21% کامل شده  امتیاز لازم برای سطع بعدی 395
    3.0% فعالیت
    3.0% فعالیت

    پیش فرض پاسخ : روانشناسی و رشته های زیر شاخه

    روان‌شناسی بالینی



    1- روان‌شناسی بالینی چیست؟

    روان‌شناسی بالینی با معاینه، تشخیص، درمان و جلوگیری از اختلالات ذهنی سروکار دارد. با وجودی که روان‌شناسان بالینی غالباً در مراکز درمانی و بهداشتی کار می‌کنند امّا پزشک نیستند و دارو تجویز نمی‌کنند. روان‌شناسی بالینی بزرگترین حوزه در بین حوزه‌های روان‌شناسی است.

    روان‌شناسی بالینی خود دارای چند رشته تخصصی است که از آن میان می‌توان به سلامت روانی کودکان، سلامت روانی بزرگسالان، اختلالات هیجانی، سوء مصرف دارو، ناتوانی‌های یادگیری و روان‌شناسی سلامت اشاره کرد.


    2 - روان‌شناسان بالینی چکار می‌کنند؟

    روان‌شناسان بالینی غالباً در بیمارستان‌ها، بخش خصوصی یا نهادهای دانشگاهی کار می‌کنند. آن‌ها روش‌های عملی و رویکردهای نظری متعددی را فرا گرفته‌اند. برخی از آنان در درمان اختلالات خاصی تخصص دارند. درمان بعضی از جدّیترین اختلالات روانی از قبیل اسکیزوفرنی و افسردگی بر عهده روان‌شناسان بالینی است.
    روان‌شناسان بالینی علاوه بر کار کردن با بیماران، باید سابقه و پرونده معاینه، تشخیص و اهداف درمانی بیمار را نگهداری کنند. این پرونده به پیگیری روند پیشرفت درمان کمک می‌کند.


    3- روان‌شناسان بالینی به چه مدرکی نیاز دارند؟

    هر چند برخی افراد با مدرک کارشناسی ارشد نیز به کار می‌پردازند امّا اغلب فرصت‌های شغلی نیازمند مدرک دکتری در روان‌شناسی بالینی می‌باشند. در برخی از دوره‌های تحصیلات تکمیلی روان‌شناسی بالینی، فارغ‌التحصیلان رشته‌های دیگر هم پذیرفته می‌شوند امّا غالباً توصیه می‌شود که دانشجویان قبل از شروع دوره تحصیلات تکمیلی در روان‌شناسی بالینی، مدرک کارشناسی خود را در رشته روان‌شناسی بگیرند.


    4- رشته روان‌شناسی بالینی برای چه کسانی مناسب است؟

    روان‌شناسان بالینی نیاز به مهارت بسیار زیادی درارتباطات انسانی دارند. داشتن خلاقیت و ابتکار در انتخاب رویکردها و برنامه‌های درمانی نیز اهمیت بسزایی دارد.



    5- مزایا
    • کمک به دیگران برای غلبه بر مشکلاتشان می‌تواند بسیار ارضاءکننده باشد.
    • نیازهای و چالش‌های متفاوت هر بیمار، روان‌شناس بالینی را وامی دارد که در جستجوی راه حل‌های ابتکاری و خلاقانه برآید.
    • امکان کار خصوصی وجود دارد.

    6- معایب

    • احتمال فشار کاری زیاد به دلیل طبیعت و ماهیت دشوار درمان.
    • سروکار داشتن با بیماران پرتوقع، اهل جرو بحث و از نظر روانی ناپایدار.
    • صرف وقت زیاد برای هر بیمار.














    ... ... ...

  8. 3 کاربر از پست مفید bahar666 سپاس کرده اند .


  9. Top | #5

    محل سکونت
    شیراز
    نوشته ها
    499
    تاریخ عضویت
    Mar 2010
    میانگین پست در روز
    0.33
    تیم فوتبال محبوب
     
    مدل گوشی
     
    امتیاز
    11,405
    سپاس ها
    1,353
    سپاس شده 1,579 در 471 پست
    داریک
    0
    11,405 امتیاز ، سطح 46
    11,405 امتیاز ، سطح 46
    21% کامل شده
    امتیاز لازم برای سطع بعدی 395
    21% کامل شده  امتیاز لازم برای سطع بعدی 395
    3.0% فعالیت
    3.0% فعالیت

    پیش فرض پاسخ : روانشناسی و رشته های زیر شاخه

    روان‌شناسی رشد





    1- روان‌شناسی رشد چیست؟
    روان‌شناسی رشد، شاخه‌ای از روان‌شناسی است که به مطالعه چگونگی رشد و تغییر افراد در طول زندگیشان می‌پردازد. روان‌شناسان رشد نه تنها به مطالعه تغییرات جسمی و فیزیکی در فرایند رشد افراد می‌پردازند بلکه رشد اجتماعی، هیجانی و شناختی افراد در طول زندگیشان را نیز در نظر می‌گیرند. قبل از بحث بیشتر در این مورد، بهتر است به تعریف دقیق «رشد» بپردازیم.


    2- رشد چیست؟

    این واژه، رشد انسان در طول زندگی، از شکل‌گیری نطفه تا مرگ، را توصیف می‌کند. مطالعه علمی رشد انسان، به دنبال درک و تشریح چگونگی و چرائی تغییراتی است که افراد در طول زندگیشان می‌کنند. این مطالعه، تمام جنبه‌های رشد انسان، شامل رشد جسمی، هیجانی، ذهنی، اجتماعی، ادراکی و شخصیتی را در برمی‌گیرد.

    مطالعه علمی رشد، نه تنها برای روان‌شناسی بلکه برای جامعه‌شناسی، آموزش و بهداشت نیز اهمیت دارد. منظور از رشد، تنها جنبه‌های جسمی و فیزیولوژیکی آن نیست بلکه جنبه‌های شناختی و اجتماعی مرتبط با آن نیز می‌باشد.
    مطالعه رشد انسان برای تعدادی از رشته‌ها از جمله زیست‌شناسی، انسان‌شناسی، آموزش، تاریخ و روان‌شناسی اهمیت دارد. البته ازهمه مهم‌تر، کاربردهای عملی مطالعه رشد انسان است. با درک بهتر این که افراد چرا و چگونه رشد و تغییر می‌کنند، می‌توان این دانش را برای کمک به آن‌ها در زمینه‌ به کارگیری تمام توانائی‌های بالقوه‌شان در زندگی، به کار بست.


    3- مطالعه رشد چگونه صورت می‌گیرد؟

    روان‌شناسان رشد، روش‌ها و فنون متفاوتی را برای مطالعه رشد انسان به کار می‌گیرند. پژوهشگران از روش‌های علمی برای جمع‌آوری و تحلیل سامانمند اطلاعاتی که قابل نتیجه‌گیری باشند، بهره می‌گیرند. روش علمی،فرایندی است که از رویه‌ها و اصول مشخصی برای یافتن پاسخ سوالات استفاده می‌کند.





    چهار مرحله اصلی در یک روش علمی وجود دارد:
    • پاسخگویی به یک سوال
    • ایجاد یک فرضیه
    • آزمودن فرضیه
    • نتیجه‌گیری
    پژوهش‌های روان‌شناسی در زمینه رشد نیز از روش‌های مختلفی از جمله آزمایش، مطالعات طولی (پژوهشی که با پیگیری آزمودنی برای دوره‌های طولانی انجام می‌گیرد)، مطالعات مقطعی(پژوهشی که در آن گروهی را در زمانی خاص تحت بررسی قرار می‌دهد)، مطالعات همبستگی و مطالعات موردی، استفاده می‌کنند.






    پس از آن که نوع پژوهش تعیین گردید، مرحله بعد تعیین چگونگی جمع‌آوری اطلاعات است. در روان‌شناسی رشد از روش‌های مختلفی استفاده می‌شود که هر یک نقاط قوت و ضعف خاص خود را دارند. برخی از رویکردهای متداول عبارتند از:
    • مشاهده. دو نوع متفاوت از مشاهده وجود دارد:
    1 مشاهده موضوع مورد نظر در محیط آزمایشگاهی
    2مشاهده در محیط طبیعی.

    فایده مشاهده در محیط آزمایشگاهی این است که شرایط توسط آزمایش قابل کنترل هستند امّا عیبش این است که شرایط ممکن است غیرطبیعی باشند و فرد از تحت مطالعه بودن آگاه است.

    مشاهده طبیعی به پژوهشگر امکان می‌دهد تابه مطالعه در شرایط طبیعی و واقعی بپردازد. فایده این روش این است که پژوهشگر می‌تواند رفتارها را آن گونه که واقعاً در شرایط طبیعی اتفاق می‌افتند مشاهده کند امّا عیبش این است که پژوهشگر ممکن است نتواند متغیرهای خارجی موثر بر رفتار را کنترل کند.

    • مطالعه موردی. یک مطالعه موردی، تحلیل عمیق یک فرد خاص است. با وجودی که این روش پژوهشی اطلاعات جامعی درباره یک فرد خاص فراهم می‌سازد، امّا تعمیم نتایج به دست آمده بر روی گروه‌های بزرگتر غالباً مشکل است. به این دلیل، از مطالعات موردی غالباً در پژوهش‌های بالینی یا در مواردی که جنبه‌های خاص زندگی فرد مورد مطالعه قابل تکثیر یا بازتولید نباشد، استفاده می‌شود.

    • پرسشنامه. این روش راه ساده و سریعی را برای جمع‌آوری حجم زیادی از اطلاعات در اختیار پژوهشگر قرار می‌دهد. یکی از نقاط ضعف این روش این است که تنوع، خلاقیت و فردیت پاسخ‌ها را کاهش می‌دهد. در مواردی که فرد مورد مطالعه قادر به پر کردن پرسشنامه نباشد، مثلاً کودک خردسال، سوالات از طریق مصاحبه پرسیده می‌شود.

    • آزمایش. آزمایش مستلزم دستکاری و اندازه‌گیری متغیرهاست. این روش پژوهشی، علمی‌ترین روش است اما در صورتی که متغیرهای مورد نظر، مفاهیم انتزاعی یا درونی باشند، به کارگیری آن دشوار است. مشکل دیگر این است که برخی متغیرهای مورد نظر به دلایل اخلاقی، قابل مطالعه در خلال آزمایش نیستند. به عنوان مثال، می‌توان به پژوهش بر روی اثرات تنبیه شدید کودکان در رشد آن‌ها اشاره کرد.
    4- پرسش‌های اصلی در روان‌شناسی رشد چیست؟


    چند بحث و موضوع مهم در طول تاریخچه روان‌شناسی رشد وجود داشته است. بعضی از پرسش‌های اصلی که از سوی روان‌شناسان و پژوهشگران مطرح گردیده، حول محور اهمیت نسبی وراثت در مقابل محیط، فرایندی که رشد از طریق آن صورت می‌گیرد و اهمیت کلّی آزمایش‌های اولیه در مقابل رویدادهای بعدی، بوده است.
    یک موضوع کلاسیک در پژوهش‌های رشد کودکان، «طبیعت در برابر وراثت» است. آیا وراثت نقش عمده‌تری در رشد کودک دارد یا محیط؟ امروزه، اغلب روان‌شناسان تشخیص داده‌اند که هر دو عنصر، نقشی اساسی دارند امّا بحث همچنان بر سر موضوعات دیگری چون استعداد تحصیلی یا گرایش‌های جنسی ادامه دارد.
    ویرایش توسط bahar666 : 07-03-2010 در ساعت 07:12 PM














    ... ... ...

  10. 3 کاربر از پست مفید bahar666 سپاس کرده اند .


  11. Top | #6

    محل سکونت
    شیراز
    نوشته ها
    499
    تاریخ عضویت
    Mar 2010
    میانگین پست در روز
    0.33
    تیم فوتبال محبوب
     
    مدل گوشی
     
    امتیاز
    11,405
    سپاس ها
    1,353
    سپاس شده 1,579 در 471 پست
    داریک
    0
    11,405 امتیاز ، سطح 46
    11,405 امتیاز ، سطح 46
    21% کامل شده
    امتیاز لازم برای سطع بعدی 395
    21% کامل شده  امتیاز لازم برای سطع بعدی 395
    3.0% فعالیت
    3.0% فعالیت

    پیش فرض پاسخ : روانشناسی و رشته های زیر شاخه

    روان‌شناسی قانونی


    رمان‌های جنایی، فیلم‌های سینمایی و برنامه‌های تلویزیونی، علاقه‌مندی به روان‌شناسی قانونی را در سال‌های اخیر به نحو قابل ملاحظه‌ای افزایش داده است. تعداد برنامه‌های دانشگاهی که به ارائه مدرک دوگانه در روان‌شناسی و حقوق می‌پردازند و تعداد فارغ‌التحصیلان روان‌شناسی قانونی به طور مداوم رو به افزایش است. با وجودی که روان‌شناسی قانونی تنها چند سالی است که به عنوان یک رشته تخصصی جداگانه از سوی انجمن روان‌شناسی آمریکا پذیرفته شده است امّا خاستگاه این رشته تخصصی به تأسیس نخستین آزمایشگاه روان‌شناسی در آلمان توسط[برای مشاهده لینک ها شما باید عضو سایت باشید برای عضویت در سایت بر روی اینجا کلیک بکنید] باز می‌گردد. در این مقاله به طور خلاصه با رویدادهای عمده و اشخاص کلیدی در این رشته روبه رشد آشنا می‌شویم.


    پژوهش‌های اولیه

    مک کین کاتل (J. Mckeen Cattell) نخستین پژوهش‌ها را در زمینه روان‌شناسی شهادت دادن انجام داده است. او در سال 1895 چند مجموعه پرسش در اختیار دانشجویان دانشگاه کلمبیا قرار داد و از آنان خواست که ضمن پاسخگویی به پرسش‌ها، میزان اطمینان خود به پاسخ‌هایشان رانیز برآورد کنند. نتایج به دست آمده، نشانگر میزان شگفت‌انگیزی از بیدقتی بود و همین امر سایر روان‌شناسان را ترغیب کرد که به آزمایش‌هایی در زمینه شهادت عینی بپردازند.



    آلفرد بینت (Alfred Binet) با الهام از کارهای کاتل، پژوهش او را تکرار کرد و نتایج آزمایش‌های دیگر روان‌شناسی که مربوط به رشته حقوق و دادگاه‌های جنایی بود را مورد مطالعه قرار داد. کارهای او در زمینه آزمایش هوش نیز در توسعه روان‌شناسی قانونی اهمیت بسزایی داشته است و بسیاری از ابزارهای ارزیابی که بعداً ساخته شدند بر پایه کارهای او بوده‌اند.

    ویلیام استرن (William Stern) نیز موضوع اظهارات شهود را مورد مطالعه قرار داده است. در یک آزمایش، از دانشجویان خواسته شد که نظرشان را در مورد دعوای دو همکلاسی که شاهدش بودند به طور خلاصه بنویسند. استرن دریافت که خطا در بین شاهدان بسیار شایع است و چنین نتیجه‌گیری کرد که هیجانات و عواطف باعث کاهش دقت در اظهارات شهود می‌گردد. (استرن، 1939) استرن به مطالعه درباره شهادت دادن ادامه داد و پس از مدتی، نخستین مجله علمی در زمینه روان‌شناسی کاربردی را پایه‌گذاری کرد.



    روان‌شناسی در دادگاه‌ها

    همزمان در اروپا نیز روان‌شناسان به عنوان شاهد خبره در برخی دادگاه‌های جنایی حضور یافتند. در سال 1896، روان‌شناسی تحت نام آلبرت فون شرنک نوتزینگ در یک دادگاه جنایی درباره تاثیرات تلقین‌پذیری بر شهادت شهود، شهادت داد.

    اعتقاد عمیق هوگو مانستربرگ (Hugo Munsterberg) در باره این که روان‌شناسی دارای کاربردهای عملی در زندگی روزمره است نیز در توسعه روان‌شناسی قانونی نقش داشته است.

    در سال 1908، مانستربرگ کتاب خود تحت عنوان در جایگاه شهود را منتشر نمود و از به کارگیری روان‌شناسی در موضوعات قانونی حمایت کرد. مانستربرگ علیرغم مشارکت‌هایش در این زمینه، مورد استقبال روان‌شناسان دیگر و همچین جامعه قضایی قرار نگرفته است.


    لوئیس ترمن (Lewis Terman)، روان‌شناس دانشگاه استنفورد، در سال 1916 شروع به به‌کار بستن روان‌شناسی در اِعمال قانون نمود. او پس از تجدید نظر در آزمون هوش بینت، از آزمون جدید استنفورد-بینت برای ارزیابی هوش متقاضیان کار در حرفه‌های مرتبط با اعمال قانون استفاده کرد.


    در سال 1917، ویلیام مارستون (روان‌شناسی که قبلاً دانشجوی مانستربرگ بود) دریافت که فشارخون حداکثر شریانی (سیستولیک)، ارتباطی قوی با دروغگویی دارد. این کشف بعداً به طراحی دستگاه‌های مدرن دروغ‌سنج انجامید.



    پس از جنگ جهانی دوم

    توسعه جدّی و مهم در زمینه روان‌شناسی قانونی، پس از جنگ جهانی دوم به وقوع پیوست. در بسیاری از دادگاه‌ها، روان‌شناسان به عنوان شاهد خبره به ادای شهادت ومشاوره پرداختند و نظر آنان در رأی دادگاه تاثیر گذار گشت.
    تکامل روان‌شناسی قانونی ظرف سه دهه گذشته ادامه یافته است. افزایش تعداد برنامه‌های دانشگاهی که به ارائه مدرک دوگانه در روان‌شناسی و حقوق می‌پردازند و نیز پیدایش رشته تخصصی روان‌شناسی قانونی، دلیلی بر این ادعاست. در سال 2001، انجمن روان‌شناسی آمریکا رسماً روان‌شناسی قانونی را به عنوان یک رشته تخصصی در حوزه روان‌شناسی اعلام نمود.
    هم اکنون 7 مجله تخصصی در زمینه روان‌شناسی قانونی تنها در آمریکا به چاپ می‌رسد.





    افراد کلیدی در روان‌شناسی قانونی
    • مک کین کاتل- روان‌شناسی شهادت دادن را مورد مطالعه قرار داد.
    • هوگو مانستربرگغالباً به عنوان پدر روان‌شناسی کاربردی نامیده می‌شود.
    • آلفرد بینتکارهای او در زمینه آزمون‌های روان‌شناسی، پایه بسیاری از ارزیابی‌های نوین قرار گرفته است.
    • ویلیام استرنبه پژوهش در زمینه دقت اظهارات شهود پرداخت.
    • ویلیام مارستون- ارتباط بین فشارخون و دروغگویی را کشف کرد.
    ویرایش توسط bahar666 : 07-03-2010 در ساعت 07:11 PM














    ... ... ...

  12. 2 کاربر از پست مفید bahar666 سپاس کرده اند .


  13. Top | #7

    محل سکونت
    شیراز
    نوشته ها
    499
    تاریخ عضویت
    Mar 2010
    میانگین پست در روز
    0.33
    تیم فوتبال محبوب
     
    مدل گوشی
     
    امتیاز
    11,405
    سپاس ها
    1,353
    سپاس شده 1,579 در 471 پست
    داریک
    0
    11,405 امتیاز ، سطح 46
    11,405 امتیاز ، سطح 46
    21% کامل شده
    امتیاز لازم برای سطع بعدی 395
    21% کامل شده  امتیاز لازم برای سطع بعدی 395
    3.0% فعالیت
    3.0% فعالیت

    پیش فرض پاسخ : روانشناسی و رشته های زیر شاخه

    روان‌شناسی اجتماعی


    بر طبق گفته گوردون آلپورت، روان‌شناسی اجتماعی، نظامی است که از روش‌های علمی برای «درک و توضیح چگونگی تأثیرپذیری افکار، احساسات و رفتار افراد از حضور واقعی، تخیلی یا ضمنی انسان‌های دیگر» استفاده می‌کند (1985).

    روان‌شناسی اجتماعی به محدوده وسیعی از موضوعات اجتماعی، شامل رفتار گروهی، درک اجتماعی، رهبری، رفتار غیرکلامی، همرنگی با جماعت (همنوایی)، پرخاشگری و پیشداوری (تعصب) نظر می‌افکند. باید توجه داشت که روان‌شناسی اجتماعی تنها درباره در نظر گرفتن تاثیرات اجتماعی نیست بلکه درک اجتماعی و تعاملات اجتماعی نیز برای درک رفتار اجتماعی ضرورت دارند.


    تاریخچه کوتاه روان‌شناسی اجتماعی

    با وجودی که افلاطون ایده «خِردجمعی» را مطرح کرد و مفاهیمی چون تسهیلات اجتماعی در اواخر قرن هجدهم میلادی مطرح گشت امّا پس از جنگ جهانی دوم بود که پژوهش‌ها در زمینه روان‌شناسی اجتماعی آغاز گشت. وحشتی که از نسل‌کشی یهودیان (هولوکاست) به وجود آمده بود پژوهشگران را واداشت که به مطالعه تأثیرات اجتماعی، همنوایی و اطاعت بپردازند.

    دولت آمریکا نیز علاقه‌مند شد که مفاهیم روان‌شناسی اجتماعی را برای تاثیرگذاری بر شهروندان به کار بندد. روان‌شناسی اجتماعی به رشد خود در طول قرن بیستم ادامه داد و الهام‌بخش پژوهش‌هایی گردید که به درک بهتر ما از رفتار و تجربه اجتماعی انجامیده است.



    تفاوت روان‌شناسی اجتماعی با سایر حوزه‌ها


    درک تفاوت‌های روان‌شناسی اجتماعی با نظام‌های دیگر اهمیت دارد. روان‌شناسی اجتماعی گاهی با روان‌شناسی شخصیت، خردمندی قومی ( flok wisdom ) و یا جامعه‌شناسی اشتباه گرفته می‌شود. چه چیزی روان‌شناسی اجتماعی را متمایز می‌سازد؟ برخلاف خردمندی قومی که بر مشاهدات داستان‌گونه (anecdotal- observation ) و تعبیرات ذهنی تکیه دارد، روان‌شناسی اجتماعی روش‌های علمی و مطالعات تجربی پدیده‌های اجتماعی را به خدمت می‌گیرد.

    روان‌شناسی شخصیت بر روی ویژگی‌ها، خصوصیات و طرز فکر فردی تمرکز دارد در حالی که روان‌شناسی اجتماعی تمرکزش بر وضعیت‌ها و شرایط است. روانشناسان اجتماعی به اثراتی که محیط و تعاملات اجتماعی بر روی نگرش‌ها و رفتارها می‌گذارند علاقه‌مندند.

    و سرانجام، درک تفاوت بین روان‌شناسی اجتماعی و جامعه‌شناسی از اهمیت زیادی برخوردار است. با وجودی که مشابهت‌های زیادی بین این دو وجود دارد، امّا جامعه‌شناسی، رفتار اجتماعی و تأثیرات آن را در یک سطح خیلی گسترده‌تر در نظر می‌گیرد. جامعه‌شناسان به نهادها و فرهنگی که بر روانشناسی اجتماعی تأثیر می‌گذارد علاقه‌مندند. در حالی که روان‌شناسان بر روی متغیرهای وابسته به موقعیت (متغیرهای موقعیتی) که بر رفتار اجتماعی اثر می‌گذارند تمرکز می‌کنند. با وجودی که روان‌شناسی و جامعه شناسی هر دو به مطالعه موضوعات مشابهی می‌پردازند امّا آن‌ها به این موضوعات از دیدگاه‌های متفاوتی می‌نگرند.














    ... ... ...

  14. 2 کاربر از پست مفید bahar666 سپاس کرده اند .


  15. Top | #8

    محل سکونت
    شیراز
    نوشته ها
    499
    تاریخ عضویت
    Mar 2010
    میانگین پست در روز
    0.33
    تیم فوتبال محبوب
     
    مدل گوشی
     
    امتیاز
    11,405
    سپاس ها
    1,353
    سپاس شده 1,579 در 471 پست
    داریک
    0
    11,405 امتیاز ، سطح 46
    11,405 امتیاز ، سطح 46
    21% کامل شده
    امتیاز لازم برای سطع بعدی 395
    21% کامل شده  امتیاز لازم برای سطع بعدی 395
    3.0% فعالیت
    3.0% فعالیت

    پیش فرض پاسخ : روانشناسی و رشته های زیر شاخه

    روان‌شناسی مدرسه




    روان‌شناسی مدرسه چیست؟

    روان‌شناسان مدرسه در داخل سیستم آموزشی کار می‌کنند و به دانش‌آموزان در زمینه‌های هیجانی، اجتماعی و تحصیلی کمک می‌کنند. هدف روان‌شناسی مدرسه، همکاری با اولیاء، معلمان و دانش‌آموزان در جهت ایجاد یک محیط آموزشی سالم با تمرکز بر نیازهای دانش‌آموزان است.
    روان‌شناسی مدرسه یک حرفه نسبتاً جدید است. انجمن ملی روان‌شناسی مدرسه (nasp) در آمریکا در سال 1968 تأسیس شد و این رشته به طور رسمی به عنوان یک تخصص دکتری توسط انجمن روان‌شناسی آمریکا (apa) شناخته شد. در سال 2002، روان‌شناسی مدرسه یکی از 10 «حرفه داغ» (یا پرمتقاضی) در آمریکا بوده و تقاضا برای روان‌شناسان مدرسه همچنان رو به افزایش است.



    روان‌شناسان مدرسه چه می‌کنند؟

    روان‌شناسان مدرسه با دانش‌آموزان، هم به صورت فردی و هم به صورت گروهی، کار می‌کنند و به آن‌ها در برخورد با مشکلات رفتاری، مسائل آموزشی، ناتوانی‌ها و سایر جنبه‌ها کمک می‌کنند. آن‌ها همچنین با اولیاء و معلمان برای ایجاد روش‌هایی جهت مقابله با رفتارهای دانش‌آموزان در خانه و سر کلاس کار می‌کنند. از دیگر وظایف روان‌شناسان مدرسه می‌توان به آموزش دانش‌آموزان، اولیاء و معلمان درباره چگونگی مدیریت شرایط بحرانی و مشکلات سوء مصرف مواد اشاره کرد.



    براساس مستندات انجمن ملی روان‌شناسی مدرسه در آمریکا، روان‌شناسان مدرسه خدمات خود را در 5 حوزه زیر ارائه می‌کنند:

    • مشاوره
    • ارزیابی
    • مداخله
    • جلوگیری
    • پژوهش و برنامه‌ریزی


    روان‌شناسان مدرسه همچنین به دیگران در درک بیشتر درباره رشد کودک، مشکلات رفتاری و روش‌های مدیریت رفتار کمک می‌کنند. با وجودی که کار روان‌شناسان مدرسه عمدتاً در دبستان‌ها و دبیرستان هاست امّا در برخی جاهای دیگر نیز ممکن است به استخدام درآیند. درمانگاه‌های خصوصی، بیمارستان‌ها، ادارات دولتی و دانشگاه‌ها از آن جمله هستند. برخی روان‌شناسان مدرسه که درجه دکتری داشته باشند نیز به عنوان مشاور در بخش خصوصی استخدام می‌شوند.




    روان‌شناسان مدرسه به چه مدرکی نیاز دارند؟

    روان‌شناسان مدرسه حداقل به درجه کارشناسی ارشد روان‌شناسی نیاز دارند. امّا هر کشور قوانین خاص خود را دارد. مثلاً در اکثر ایالت‌های آمریکا، روان‌شناسان مدرسه باید پس از اخذ مدرک روان‌شناسی، دوره دستیاری در روان‌شناسی مدرسه را نیز بگذرانند.



    مزایا و معایب روان‌شناسی مدرسه




    مزایا

    • روان‌شناسان مدرسه قادرند به موفقیت دانش‌آموزان کمک کنند.
    • از آنجا که اغلب روان‌شناسان مدرسه در دبستان‌ها و دبیرستان‌ها کار می‌کنند، از برنامه کاری قابل پیش‌بینی برخوردارند.
    • روان‌شناسان مدرسه با طبقات مختلف اجتماع، از جمله مشاوران، معلمان، اولیاء و دانش‌آموزان ارتباط دارند.




    معایب
    • مشکلات کار با دانش‌آموزان و اولیاء، ممکن است به بالا رفتن سطح استرس در روان‌شناسان مدرسه بینجامد.
    • استرس مربوط به کار می‌تواند به ناتوانی جسمی و بی‌رمقی منجر شود.
    • روان‌شناسان مدرسه معمولاً برنامه کاری فشرده‌ای دارند و با تعداد زیادی ارباب رجوع روبرو هستند.














    ... ... ...

  16. 2 کاربر از پست مفید bahar666 سپاس کرده اند .


  17. Top | #9

    محل سکونت
    شیراز
    نوشته ها
    499
    تاریخ عضویت
    Mar 2010
    میانگین پست در روز
    0.33
    تیم فوتبال محبوب
     
    مدل گوشی
     
    امتیاز
    11,405
    سپاس ها
    1,353
    سپاس شده 1,579 در 471 پست
    داریک
    0
    11,405 امتیاز ، سطح 46
    11,405 امتیاز ، سطح 46
    21% کامل شده
    امتیاز لازم برای سطع بعدی 395
    21% کامل شده  امتیاز لازم برای سطع بعدی 395
    3.0% فعالیت
    3.0% فعالیت

    پیش فرض پاسخ : روانشناسی و رشته های زیر شاخه

    در اخر هر کسی خواست میتونم بیشتر راهنمایش کنم!














    ... ... ...

  18. 2 کاربر از پست مفید bahar666 سپاس کرده اند .


  19. Top | #10

    نوشته ها
    300
    تاریخ عضویت
    Jul 2010
    میانگین پست در روز
    0.22
    تیم فوتبال محبوب
     
    مدل گوشی
     
    امتیاز
    2,789
    سپاس ها
    600
    سپاس شده 750 در 319 پست
    داریک
    0
    2,789 امتیاز ، سطح 1
    2,789 امتیاز ، سطح 1
    99% کامل شده
    امتیاز لازم برای سطع بعدی 0
    99% کامل شده  امتیاز لازم برای سطع بعدی 0
    0% فعالیت
    0% فعالیت

    پیش فرض پاسخ : روانشناسی و رشته های زیر شاخه

    bahar khanom vaghean ke 1 dunei va karet doroste..... maalebet dar bare ravanshenasi besyar besyar khub bud......
     

  20. 2 کاربر از پست مفید reza22speed سپاس کرده اند .


اطلاعات موضوع

کاربرانی که در حال مشاهده این موضوع هستند

در حال حاضر 1 کاربر در حال مشاهده این موضوع است. (0 کاربران و 1 مهمان ها)

کاربران تگ شده

کاربران مشاهده کننده موضوع : 1

کلمات کلیدی این موضوع

مجوز های ارسال و ویرایش

  • شما نمیتوانید موضوع جدیدی ارسال کنید
  • شما امکان ارسال پاسخ را ندارید
  • شما نمیتوانید فایل پیوست کنید.
  • شما نمیتوانید پست های خود را ویرایش کنید
  •