مارسل دوشان
.
انتخاب رنگ آبی انتخاب رنگ سبز انتخاب رنگ قرمز انتخاب رنگ نارنجی
خوراک آر اس اس
خوراک آر اس اس

 

 

مسابقه سفره هفت سین
موضوعات کاربردی موضوعات کاربردي
نمایش نتایج: از شماره 1 تا 2 , از مجموع 2
Like Tree2Likes
  • 1 Post By ge0rg1n4
  • 1 Post By ge0rg1n4

موضوع: مارسل دوشان

  1. Top | #1

    محل سکونت
    hangmataneh
    نوشته ها
    4,611
    تاریخ عضویت
    Aug 2010
    میانگین پست در روز
    3.40
    تیم فوتبال محبوب
     
    امتیاز
    31,054
    سپاس ها
    5,039
    سپاس شده 14,530 در 4,244 پست
    داریک
    0
    31,054 امتیاز ، سطح 1
    31,054 امتیاز ، سطح 1
    99% کامل شده
    امتیاز لازم برای سطع بعدی 0
    99% کامل شده  امتیاز لازم برای سطع بعدی 0
    0% فعالیت
    0% فعالیت

    New 1 مارسل دوشان

    مارسل دوشان
    مارسل دوشان در سال1887 در پاریس در خانوادهای هنرمند به دنیا آمد. وی تا سال 1905 در آکادمی جولیا درفرانسه به تحصیل نقاشیمشغول بود. کارهای اولیه او به سبک پست امپرسیونیسم بود اما بعدها به عنوانتاثیرگذارترین هنرمند مکتب دادا شناخته شد.هدف اصلی هنرمندان دادا این بود کهمعیارهای متداول زیبایی شناسی و هنری جاافتاده را در هم بریزند.


    دوشان یک انقلابی واقعی بود. هرگز وارد جریان دادا نشد اما بسیار پیش از دادا به نفیزیبایی شناسی دست زده بود.مارسل دوشان خیلی زود به عنوان یک هنرمند آوانگارددراروپا و آمریکا مشهور شد.اثر معروفش "برهنه از پله پایین می آید"او را به اوج شهرترساند.آنچه دوشان را به اندیشه های دادا پیوند می دهد نه نقاشیهای اوبر روی شیشهیا تابلوی معروف "برهنه از پله پایین می آید" بلکه " حاضرآماده های"اوست.دوشان براینفی زیبایی شناسی یک شیء معمولی رابر میداشت و درنمایشگاه ارایه می کرد.آن شیء فاقدهر گونه ارزش زیبایی شناسانه بود و به گفته خود دوشان ملاک انتخاب اشیاء بی تفاوتیآنها بود.

    naked coming downstairs تابلوی "برهنه از پله پایین میآید"دوشان زمانی برای تابلو مونا لیزا سبیل گذاشته بود .برای نمایشگاهمستقل ها هم یک توالت فرستاده بودو اسمش را گذاشته بود چشمه آنها نمی توانستند آنرا رد کنند اما در جایی سوت و کور به نمایش گذاشتند.
    fountainچشمه 1917
    دوشان در لغتنامه ای در بابسورئالیسم به عنوان باهوشترین و نزد بسیاری دردسرسازترین
    مرد نیمه اول سده بیستمتوصیف شده است . هسته و جوهره نوآوری دوشان اعلام این نکته بود که : هر چیزیهنر است اگر هنرمند آن را چنین بنامدابزار کار او حاضرآماده ها بود یعنی همان دستساخته تغییر نیافته ای که هنرمند آن را به عنوان اثر هنری انتخاب می کرد. در نتیجههر کس می تواند هنرمند باشد و هر چیزی به دردهنر می خورد .تاریخ هنر مفهومی بهنظریاتی که دوشان در مورد ایده و نقش آن در یک اثر هنری مطرح کرد باز می گردد . او بر این اعتقاد بود که ایده هر کار هنری , مهم تر از محصول و فرآورده آن است.آنچهکه هنرمند می خواهد بیان کند و مفهومی که برای بیان خلاقیت خویش در نظر گرفته،خودهنر است. اسا کار هنری ، انتخاب شیء است به جای آنکه ان را بسازیم .دوشان درتعریف مسیر زندگی خویش می گوید " من می خواستم از جنبه های فیزیکی نقاشی عبور کنم . بیشتر علاقه داشتم عقاید جدیدی بیافرینم . منبیشتر به عقاید علاقه مندم تا دستآوردهای بصری . می خواهم نقاشی را هر چه بیشتر در خدمت فکر قرار دهم."درسال 1918 دوشان به بوئنوس آیرس رفت .دوشان طی اقامت 9 ماهه خود در آنجا شطرنج راجدی تر دنبال کرد و برای دوستانش می نوشت که چطور شیفته شطرنج شده است.او بسیاری ازبازیهای چاپ شده (بویژه بازیهای کاپابلانکا ،که او را می ستود) را مرور میکرد.در همین جا بود که او ست معروف سه بعدی خود را ساخت .با وجود اینکه دربسیاری از

    3d chess set-duchampشطرنج سه بعدی دوشان
    مطالبآکادمیک باور بر این است که دوشان خود این مهره ها را تراشیده است (به استثنایاسبها که توسط یک صنعتگر محلی ساخته شده)اخیرا این نکته مورد توجه قرار گرفته کهدیگر مهره ها بسیار ظریفانه ، با دقت و ماشینی به نظر می رسند .لاری لیست – هنرمندو موزه داری که به دقت در این زمینه مطالعه کرده- نتیجه گرفته است که آنچه در واقعرخ داده دقیقا خلاف این بوده است.مهره ها توسط یک صنعتگرمحلی ساخته شده ولی اسبهارا دوشان خود تراشیده است. لاری لیست همچنین ملاحظه کرد که فرم قوس مانندمتحدالمرکز در گردن مهره ها یادآور فرم مهره های دوران "سنت جورج"در فرانسه است . هر چند مهره های دوشان به طرزی زیبا و برازنده در پایه با ظرافت مخروطی میشوند . درواقع شکل مهره ها به استثنای اسب و شاه مشابه فرمهای متداول است. اسب مهره ای استکه در اکثر ستها حتی مهره های استانتون 1849 (که بسیار مشابه مهره های متداول کنونیهستند)کاملا متمایز است.

    staunton chess setمهره های استانتون
    اسب دوشان درقسمت سر از فرم پیچک ویولن به سبک آرت نوو(هنر جدید)بهره می بردو حتی یالهای آن همبا فاصله گذاری دندانه ها در جداره مشخص می شود .(کل فرم نمایشی فوتوریستی است.)شاهدوشان فرم تاج پادشاهان را داراست فقط بخش بالای سر حذف شده و در نهایت شاه و وزیرفرمی مشابه یافته اند که برای ناآشنایان با این ست می تواند دردسرسازباشد.

    duchamp's knightدر تابستان 1919 دوشان مهره های خود رابرداشته به قصد پاریس برای دیدار خویشان و دوستان بار سفر می بندد. در پاریسملاقاتی با هنری پیر روشه- دیپلمات و نویسنده فرانسوی- دارد و زیبایی مهره هایدوشان وی را کاملا تحت تاثیر فرار می دهد . چنانچه روشه در خاطرات دسامبر 1919 خودبه آن اشاره می کند.
    2D chess set-duchamp مهره های جیبی دوشان
    درژانویه 1920 دوشان به نیویورک باز می گرددحدود دو سالی را به فعالیتهای متنوع هنریمی پردازد.(اثر شیشه عظیم را به پایان می رساند یک وسیله موتوری جدید می سازد و "منری"و "کاترین درییر" را در برپایی یک موزه هنرهای معاصر جدید یاری می رساند.)هر چندفعالیتهای هنری مورد علاقه و توجه دوشان بوده اند اما او تلاش می کند زمانی برایپرداختن به شطرنج و علاقه روز افزون خود به آن بیابد . دوشان به باشگاه شطرنجمارشال می پیوندد و اولین تلاشهای حرفه ای خود را با شرکت در مسابقات و تورنمتهایمتفاوت آغاز می کند.چنانچه خود به "تام کالوین"گفته بعضی شبها تا 3 صبح در باشگاهبازی می کرده و همین زمان بودکه به فکر دنبال کردن شطرنج به طور حرفه ایافتاد.در اکتبر 1920 برای برادر خانمش از مهره های شطرنجی که طراحی کرده و ایدهتولید انبوه و فروش آن با او سخن می گوید :

    "راجع به شطرنج همه چیز عالیست.من درتعدادی از سیمولتانه های 12 نفره مارشال بازی کردم و 2 بار او را شکست دادم.پیشرفتقابل توجهی داشته ام و مثل یک برده تمام وقت شطرنج بازی می کنم.
    PoLar!S likes this.

    [برای مشاهده لینک ها شما باید عضو سایت باشید برای عضویت در سایت بر روی اینجا کلیک بکنید]
    [برای مشاهده لینک ها شما باید عضو سایت باشید برای عضویت در سایت بر روی اینجا کلیک بکنید]


  2. 2 کاربر از پست مفید ge0rg1n4 سپاس کرده اند .


  3. Top | #2

    محل سکونت
    hangmataneh
    نوشته ها
    4,611
    تاریخ عضویت
    Aug 2010
    میانگین پست در روز
    3.40
    تیم فوتبال محبوب
     
    امتیاز
    31,054
    سپاس ها
    5,039
    سپاس شده 14,530 در 4,244 پست
    داریک
    0
    31,054 امتیاز ، سطح 1
    31,054 امتیاز ، سطح 1
    99% کامل شده
    امتیاز لازم برای سطع بعدی 0
    99% کامل شده  امتیاز لازم برای سطع بعدی 0
    0% فعالیت
    0% فعالیت

    New 1 مارسل دوشان

    با توجه به شرایط و زمینه های ایجاد شده در طی قرن 20، هنر مفهومی به عنوان نمادی از آزادی هنری در دهه های 70 و 80 مطرح شد. مجموعه تفکراتی که در جهت هماهنگی و مشارکت «زبان» در کنار فرم هایی از دوران مدرن و معاصر عمل می کردند. هنری اساسا «فکری» و عقیدتی که برای ارایه نظریات هنرمند تلاش کرده، راهگشای خلاقیت او دربرخورد با موضوعات مختلف است....


    تاریخچه هنر مفهومی به نظریاتی که هنرمند فرانسوی مارسل دوشان Marcel Duchamp (1978-1887) در مورد «ایده» و نقش آن در یک اثر هنری مطرح کرده، باز می‌گردد؛ او بر این اعتقاد بود که ایده هر کار هنری، مهم تر از محصول و فراورده آن است. آنچه که هنر مند می خواهد بیان کند و مفهومی که برای بیان خلاقیت خویش در نظر گرفته، خود هنر است. اساس کار هنری، انتخاب شیئی است که به جای آنکه آن را بسازیم، خودش ساخته شده باشد.
    در عناصر موجود در آثار دوشان و حتی آثار سه بعدی که توسط او ساخته شده اند، شی مورد نظر می تواند به تنهایی به عنوان یک اثر معرفی شود. دوشان در معرفی مسیر زندگی هنری خویش می گوید: «من می خواستم از جنبه های فیزیکی نقاشی عبور کنم. بیشتر علاقه داشتم که عقاید جدیدی بیافرینم. به عقیده من «کوربه» [Gustave Courbet] در قرن 19 ام تاکید بیشتری برمسایل فیزیکی را مطرح کرده است. ولی من بیشتر به عقاید علاقه دارم؛ نه فقط دستاوردهایی که از جنبه بصری به وجود می آیند و می خواهم نقاشی را هر چه بیشتر در خدمت فکر قرار دهم....».

    بر اساس یك نظرسنجی هنری، كاسه توالت مارسل دوشان (duchamp fountain) تاثیرگذارترین اثر هنری مدرن دنیا در تمامی دوران نام گرفته است این اثر از دوشان با عنوان «فواره» در مقام اول، تابلوی «دوشیزگان آوینیون» اثر پابلو پیكاسو متعلق به سال 1907 در مقام دوم، و تابلوی مریلین مونرو اثر اندی وارهول متعلق به سال 1962 در مقام سوم قرار گرفته‌اند. دوشان در سال 1917 این توالت را امضا كرد و آن را در نمایشگاهی به نمایش گذاشت ؛ او با این كار دنیای هنر را بسیار شوكه كرد. سایمون ویلسون، كارشناس هنری می‌گوید: «انتخاب اثر دوشان پیش از آثار پیكاسو و ماتیس واقعا شوكه ‌كننده است. اما این انتخاب بیانگر پویایی هنر امروز و این نكته است كه در هنر مهم‌ترین چیز فرایند خلاقه‌ای است كه در اثر هنری، خود را به رخ می‌كشد و فرقی نمی‌كند كه اثر از چه ساخته شده یا چه شكلی داشته باشد.».
    در تداوم فعالیت های هنری مارسل دوشان، شاهد شکوفایی مدرنیسم در سال های 1950 و هنر آوانگارد هستیم که در تحولات اجتماعی ، سیاسی دو جنگ گرم و سرد بسیار تضعیف شده بود. در این مقطع زمانی هنرمندان سعی می کردند در قالبی مفهومی و بر گرفته از مسایل زبانی حرکت کنند، همین امر بستر سازی مناسبی را برای شکوفایی هنرمفهومی در دهه های 60 و 70 ایجاد کرد. بدین ترتیب هنر مفهومی در فضایی ایجاد شده توسط آوانگاردیسم رشد یافت و از این فضا برای بر پا کردن دیدگاه‌های انتقادی و همه جانبه بر علیه ادعاهای مدرنیسم هنری، خصوصا تمرکز شدید آن بر عنصر زیبایی شناسی و فرضیه های آن در مورد خود مختاری هنر بهره جست.
    PoLar!S likes this.

    [برای مشاهده لینک ها شما باید عضو سایت باشید برای عضویت در سایت بر روی اینجا کلیک بکنید]
    [برای مشاهده لینک ها شما باید عضو سایت باشید برای عضویت در سایت بر روی اینجا کلیک بکنید]


  4. 2 کاربر از پست مفید ge0rg1n4 سپاس کرده اند .


اطلاعات موضوع

کاربرانی که در حال مشاهده این موضوع هستند

در حال حاضر 1 کاربر در حال مشاهده این موضوع است. (0 کاربران و 1 مهمان ها)

کاربران تگ شده

کاربران مشاهده کننده موضوع : 0

There are no members to list at the moment.

کلمات کلیدی این موضوع

مجوز های ارسال و ویرایش

  • شما نمیتوانید موضوع جدیدی ارسال کنید
  • شما امکان ارسال پاسخ را ندارید
  • شما نمیتوانید فایل پیوست کنید.
  • شما نمیتوانید پست های خود را ویرایش کنید
  •