لوییس هنری سالیوان
.
انتخاب رنگ آبی انتخاب رنگ سبز انتخاب رنگ قرمز انتخاب رنگ نارنجی
خوراک آر اس اس
خوراک آر اس اس

 

 

مسابقه سفره هفت سین
موضوعات کاربردی موضوعات کاربردي
نمایش نتایج: از شماره 1 تا 9 , از مجموع 9

موضوع: لوییس هنری سالیوان

  1. Top | #1
    S_R_H

    پیش فرض لوییس هنری سالیوان

    تولد: 4 سپتامبر 1856، بوستون،شیکاگو
    مرگ: 14 آوریل 1924،شیکاگو،ایلینویز
    معماری آمریکایی بود که پدر مدرنیسم خوانده شده؛او فردی شناخته شده در خلق آسمانخراشهای مدرن و معمارو منتقدی تاثیرگزار در مکتب شیکاگو بود. او همچنین مرشد و مربی معمار بی نظیر قرن 20 ، فرانک رایت بود. در عین حال الهامی بود برای گروهی از معماران شیکاگو که بعدها این گروه با مکتبی به نام مکتب ساختمانهاو خانه های مرغزاری در آمریکا شناخته شدند.
    لوییس سالیوان در خانواده ای تولد یافت که در اواخر دهه 1840 به امریکا مهاجرت نموده بودند مادرش اصلیتی سوئیسی داشت و پدرش ایرلندی بود.او در کنار پدر و مادر بزرگش در ماساچوست بزرگ شد و بیشتر اوقات کودکی خود را با یادگیری درباره طبیعت در مزرعه پدر بزرگش سپراند. در سالهای بعدی و در آموزشهای ابتدائی اش تجربه هایش اندکی متفاوت گشت و بیشتر وقت خود را به گشت و گذار در بوستون میگذراند.او تمام خیابانهای بوستون که احاطه شده توسط ساختمانهای گوناگونی بود را سیاحت مینمود و این دقیقا مصادف با زمانی است که شیدایی او نسبت به ساختمانها افزایش یافت و تصیم گرفت که در آینده مهندس و معمار ساختمان شود.
    هنگامی که وارد دبیرستان شد ،با شخصی به نام موسی وولسان ( Moses Woolson ) آشنا گشت و او کسی بود که آموزه هایش اثر پایداری بر لوییس گذاشت و تا پایان عمرش از آموزش به او فرو گذار ننمود. بعد از فارغ التحصیلی از دبیرستان،سالیوان مدت زمان کوتاهی در موسسه تکنولوژی ماساچوست معماری خواند.در این دوران او توانست از دبیرستان یک سال زودتر فارغ التحصیل شود و دو سال از تحصیلات خود در موسسه تکنولوژی ماساچوست را با شرکت در یک سری امتحانات و قبولی در آنان بگذراند.او در سن 16 سالگی وارد دانشگاه MIT شد. بعد از یکسال تحصیل به فیلادلفیا رفت و در دفتر فرانک فرنس( Frank Furness ) مشغول به کار شد.
    رکود و کساد سال1873 بر کار و در آمد فرانک فرنس تاثیر گذاشت و او را وادار به اخراج سایوان کرد.در سال 1873 سالیوان برای شرکت در غرش و جنبش عظیمی که پس از آتش سوزی بزرگ شیکاگو در امر ساختمان در آن ناحیه رخ داده بود به آنجا نقل مکان نمودو در آن دوران برای ویلیام جنی ( william Lebaron Jenney ) کار کرد.جنی کسی است که دارای اعتبار بنا کردن اولین ساختمان اسکلت فلزی میباشد.
     

  2. Top | #2
    S_R_H

    پیش فرض پاسخ : لوییس هنری سالیوان

    پس از گذشت کمتر از 1 سال کار برای جنی سالیوان به پاریس رفت و به مدت 1 سال در دانشگاه هنرهای زیبای پاریس به تحصیل پرداخت.هنر رنسانس ذهن سالیوان را تحت تاثیر قرار داد.و تاثیر آنکه معماری خود را به سوی تقلید از روح آفرینش مایکل آنژ هدایت کند و از تکرار سبکهای دوره های پیشین بپرهیزد.پس از آن باردگر به شیکاگو بازگشت وکارخودرا در شرکت آقایان جوزف جانستون( Joseph S. Jonston ) وجان رادلمن ( John Edelman ) به عنوان نقشه کش آغاز نمود.رادلمن و جانستون درآن دوران عهده دارطراحی داخلی پرستشگاه Moody بودند که توسط سالیوان کامل گشت.در سال 1879 دانکمار آدلر ( Dankmar Adler ) سالیوان را استخدام نمود و 1 سال بعد سالیوان شریک شرکت او گشت. این اتفاق به عنوان نقطه آغازین سالهای پرحاصل سالیوان نشانه دارگشت. و در همین شرکت بود که سالیوان به شدت بر فرانک لوید رایت ( Frank LIoyd Wright ) تاثیر گذاشت.فرانک کسی بود که طراحی و مبانی و اصول سالیوان را از کارهایش الهام گرفت و در آغوش کشید.
    آدلر و سالیوان در آغاز ، شهرت خود را به عنوان معماران تئاتر و سالنهای نمایش به دست آوردند.در حالیکه تعداد زیادی از تئاترهای آنان در شیکاگو بود.شهرت آنها انجام پروژه هایی در غرب دور را نیز حاصل نمود همچون کولورادو و واشنگتن.اوج پروژه های تاریخ شرکت در این مرحله مربوط به پروژه ساختمان تالار کنفرانس شیکاگو در سال 1889بود؛ ساختمانی چندمنظوره بی نظیری که نه تنها تئاترش دارای 3000 صندلی بود بلکه یک دفتر مجهز و کامل و یک هتل نیز داشت.آدلر و سالیوان اولین طبقه این برج را به عنوان دفتر خود رزرو نمودند.بعد از سال 1889 شرکت آنان به دلیل محل قرارگیری اش بشدت شناخته شد و خصوصا این شناخت و شهرت با انجام پروژه های ساختمان واگن سازی در سنت لوییس سال 1891 و طراحی فروشگاه کارسون در خیابان ایالتی شیکاگو سال 1899 به اوج رسید.
     

  3. Top | #3
    S_R_H

    پیش فرض پاسخ : لوییس هنری سالیوان

    سالیوان و بلندهای اسکلت فلزی
    تا اواخر قرن 19 ، وزن ساختمانهای چند طبقه به اجبار توسط دوام و قوت دیوارها تحمل میشد و هر چه ساختمان بلندتر می بود فشار بیشتر و این فشار در بخشهای پایین تر ساختمان قرار میگرفت.محدودیت های مهندسی در این شیوه از جمله اینکه دیوارها باید توان تحمل وزن سازه را میداشتند و طراحی های بزرگ به معنای دیوارهای حجیم و کلفت بروی طبقه همکف بود و محدودیتهای قطعی در مورد ارتفاع ساختمان بطور واضح وجود داشت.گسترش تولید فولاد که در عین حال ارزانی ، تنوع ایجاد مینمود و متحرک و سلیس بود، در نیمه دوم قرن 19 تمامی این قوانین و محدودیتها را تغییرداد.
    آمریکا در آن دوران در قلب رشد سریع اجتماعی و اقتصادی قرار داشت و مکانی بود مناسب برای فرصتهای بزرگ معمارانه . شهریترین جامعه در حال شکلگیری بود و اجتماع آن در عطش ساختمانهای نو و بزرگتر بود.تولید انبوه فولاد محرک اساسی بود برای توانایی ساخت آسمانخراشها در نیمه دهه 1880 .
    در این دوره قیمت فولاد به شدت کاهش یافت و تنزلی را به سرعت پیمود o قیمت فولاد در طی سالهای 1867 تا 1895(قیمت هر تن به دلار)
    سال 1895 1890 1885 1880 1875 1870 1867
    قیمت 32 32 29 68 69 107 166
     

  4. Top | #4
    S_R_H

    پیش فرض پاسخ : لوییس هنری سالیوان

    مردم میانه آمریکای غربی فشار اجتماعی کمتری را در تطابق با شیوه های معماری که در واقع همان استفاده از تیرآهن و سازه فولادی بود احساس کردند و معماران و ساختمان سازها توانستند ساختمانهای بلند، نازک و باریک به همراه اسکلت فلزی ظریف اما پایدار و قوی بسازند. بخشهای دیگر ساختمان چون پنجره ها ، سقفها ، کفها و دیوارها به طور معلق به این اسکلت متصل گشتند.و فولاد چیزی بود که در این میان وزن را تحمل مینمود.این شیوه نوین باصطلاح آن دوران سازه-ستون خوانده شد.
    فولاد که در این میان وزن ساختمان را تحمل مینمود، نه تنها با عث ایجاد ساختمانهای بلند شد بلکه اجازه ایجاد پنجره های وسیع را نیز صادر نمود که به معنی استفاده بیشتر از نور طبیعی روز در محیطهای داخلی ساختمان بود. همچنین دیوارهای داخلی نازکتر گشت و استفاده بیشتر از فضا میسر گشت. o ساختمان مونادناک ( Monadnock ) – با اشاره به اینکه توسط سالیوان طراحی نشده بود-شاهد عینی تحولات ناگهانی در ساخت وساز در شیکاگو است.نیمه شمالی ساختمان در سال 1891 بر اساس دیوارهای باربر ساخته شدهدر حالیکه نیمه جنوبی که تنها 2 سال بعد از آن تمام شده بر اساس شیوه ی نوین آن دوره یعنی سازه فولادی است. o بعد از حادثه آتش سوزی در شیکاگو در واقع شیوه های گذشته به هیچ عنوان کارساز نبودوبحرانی جدید حاصل گشته بود.سالیوان اولین کسی بود که بر این بحران غلبه کرد.او اوضاع را با استقبال از تغییرات ناشی از ایجاد سازه فولادی و ایجادقائده ای برای فرم ساختمانهای بلند و همچنین ساده سازی ظاهرساختمانها از سنتهای تاریخی گذشته ، سامان بخشید.
    استفاده از طرحهای طبیعت گونه و پیچیده بصورت نوارهای عمودی در ساختمانهایش ، و در نتیجه آن هدایت چشم بیننده به سمت بالا و تاکید بر عمودی بودن و مرتفع بودن سازه ؛ همچنین ارتباط فرم ساختمان با نحوه کاربرد آن از جمله مشخصه های اوست. تمام این مسائل زاده تحول، صادق و خوش آیند ، و از لحاظ تجاری موفق بود. o لوییس سالیوان با گفتن جمله فرم تابع عملکرد شعار جنگی معماران مدرن را بیان نمود.این عقیده که بیانگر خواستهای ان دوران بود بعدها توسط طراحان دارای نفوذ و قدرت بکار برده شد و از سوی آنها اشاره بر این داشت که المانهای تزئینی یا در اصطلاح معماران ornament ، در ساختمانهای مدرن زائد و غیر ضروری بودند؛اما خود سالیوان هیچگاه به نفی کامل تزئینات اعتقاد نداشت.در همان ساختمانهای بلند و لاغرش او اغلب سطح ساختمان را با فورانی از هنری شاداب و تازه نشانه گذاری مینمود.که اغلب این تزئینات از جنس آهن و یا سفالینه (دارای رنگ قرمز مایل به قهوه ای) بودند و فرمهای آنان فرمهای ارگانیک مانند پیچک و تاک و همینطور شکلهای هندسی وبهم پیچیده که تاثیر گرفته از میراث طراحی ایرلندی لوییس بودند را در بر میگرفت.
     

  5. Top | #5
    S_R_H

    پیش فرض پاسخ : لوییس هنری سالیوان

    جزئیات ساختمان وین رایت ( Wainwright building )
    لوییس سالیوان سنت لوییس - 1890



    سفالینه برای این کار سبک بوده و کار با آن به نسبت مصالح بنایی سنگی راحتتر انجام میگرفت.علاوه بر آن علت دیگر استفاده از آن در کارهای سالیوان قابلیت چکش خواری و نرمی بود که آن را برای امر تزئینات مناسب میساخت.
    مشهورترین تزئینات وی را میتوان در سردر فروشگاه کارسون در شیکاگو یافت؛تزئینات آهنی به هم پیچیده. تزئینات ساختمانهای سالیوان اغلب توسط شاگردان جوانی که در خدمتش مشغول به کار بودند اجرا میشد؛ و این فرمها درواقع علامت تجاری سالیوان روی کارهایش بود و نزد شاگردان معماری چون امضایی ماند. نشانه دیگر سالیوان روی کارهایش آرکهای(قوس) نیم دایره و حجیمی هستند که در سراسر کارهای او برای فرمهای ورودی، پنجره ها و در طراحی داخلی ساختمان بکار گرفته می شد.
    تمام عناصر یاد شده در مورد کارهای سالیوان را میتوان در طراحی ساختمان گارانتی( Guaranty )در نیویورک مربوط به سال 1895 ، که در زمان شراکتش با آدلر آنرا ساخت مشاهده نمود.این ساختمان به سه ناحیه اصلی طراحی تقسیم میشود:یک بخش مسطح ، مغازه های طبقه همکف که دارای پنجره های وسیع بودند و بلوک مربوط به دفتر اصلی که توسط نوارهای عمودی از مصالح بنایی تزئین گشته که بی توقف به سمت بالا حرکت و 9 طبقه بالایی را میپیمایند تا بر ارتفاع ساختمان تاکید ورزند. یک قرنیس گچبری شده بهمراه پنجره های گرد در طبقه بام یعنی جائی که دستگاههای مکانیکی ساختمان چون موتور آسانسور قرارگرفته که توسط تزئینات ویژه سالیوان امضا گشته . همچنین هرکدام از ورودیهای طبقه همکف دارای قوس نیمدایره(بیز) میباشد.
     

  6. Top | #6
    S_R_H

    پیش فرض پاسخ : لوییس هنری سالیوان

    ساختمان گارانتی( بیمه ) ( Guaranty building )
    لوییس سالیوان نیویورک 1895

    [برای مشاهده لینک ها شما باید عضو سایت باشید برای عضویت در سایت بر روی اینجا کلیک بکنید]
    ه دلیل موفقیتهای بسیار کاریش نام او به عنوان پدر آسمانخراشها توصیف گشته.در حقیقت تعداد زیادی از معماران قبل از سالیوان یا همزمان با او در حال ساخت آسمانخراشها بودند؛شیکاگو آن دوران مملو از طراحان و ساختمان سازان فوق العاده ای در سالهای پایان قرن 19 بود.از جمله شریک سالیوان آدلر همینطور دنیل برنهام(ِ Daniel Burnham ) و جان ولبورن رووت( John wellborn root ) که یکی از سازندگان ساختمان مونادناک(پیش از آن به ان اشاره رفت) بود و از طراحی های دیگر او میتوان به برج معبد فراماسون( Masonic )در شیکاگو اشاره کرد که توسط بسیاری به عنوان بنیان آسمانخراشها چه از نوع اسکلت فلزی و چه دیوارهای باربر مورد احترام هستند.
    اما باید گفت برجستگیهای سالیوان تنها در تاریخ آسمانخراشها ثبت نگشته بلکه مهمتر از آن تربیت اسطوره ای چون فرانک رایت است و همینطور تاثیر کتابش به نام “ خود زیست نامه یک ایده “ بر همگان خصوصا معماران و مورخان.
    در سال 1890 سالیوان جز 10 معمار انتخاب شده برای ساخت نمایشگاه بین المللی کلمبیا به مناسبت چهارصدمین سالگرد کشف قاره امریکا در شیکاگو بود که در سال 1893 برگزار شد.5 معمار از آمریکای شرقی و 5 معمار از آمریکای غربی انتخاب شده بودند.
    سالیوان طراحی ساختمان حجیم ترابری را عهده دار شد و دروازه ای برای آن طراحی نمود به نام دروازه طلائی که در واقع قوسی عظیم بود برداشت شده از هنرها و سبکهای گذشته.دنیل برهم عهده دار طراحی سایت و در واقع رئیس اجرائی نمایشگاه بود و سالیوان در نظرات با او توافق نداشت.سالیوان در سال 1922 ادعا کرد که نمایشگاه نشان دهنده جریان معماری امریکایی مربوط به نیم قرن و حتی بیشتر از آن است(کتاب خودزیست نامه یک ایده اثر سالیوان) .این طراحی سالیوان توجه وسیعی را در بیرون از امریکا به خود اختصاص داد و او را صاحب 3 مدال نمود.
    پس از برگزاری این نمایشگاه که بازگشتی به قدیم بود در سال 1893زوال و نابودی شتابناکی در شیوه سالیوان و آدلر ومعمارانی دگر چون آنها آغاز شد.
    بر اساس گفته های چارلز بب( charles Bebb ) که در آن دوران در دفتر آدلر سالیوان کار میکرد. آدلر برای این که کارکنان شرکت را در لیست حقوق نگه دارد مجبور به قرض کردن پول شد.در سال 1894 نهایتا با رویایی مشکلاتی که در حال ادامه بود آدلر و سالیوان شراکت خود را منحل کردند.ساختمان گارانتی به عنوان آخرین پروژه شرکت آنان محسوب میشود. آدلر در جذب مشتری و کسب و تجارت توانایی داشت و پس از جدائی از او سالیوان تنها توانست تعداد کمی پروژه را در دست گیرد.
    اوج نابودی و زوال در زندگی سالیوان ...پروژه های محدود، مشکلات مالی مزمن ، مصرف بیش از حد مشروبات الکلی..در این دوران بود.
    از ماموریتهای او در این دوره دریافت پروژه بانکهای شهر کوچکی در غرب بود،که امروزه جز کارهای شاخص باقیمانده از اوست.از جمله ساختمان جواهر این پروژه(محل نگهداری جواهرات) که بسیار بارز است. او در این دوران کتاب نوشت .
     

  7. Top | #7
    S_R_H

    پیش فرض پاسخ : لوییس هنری سالیوان

    دقایق انتهایی



    او درگذشت ، تنها و فقیر در اتاقی از هتل شیکاگو در سال 1924 روز 14 آوریل مراسم تدفینش توسط فرانک رایت برگزار گشت. سنگ قبر محجوری محل خفتن ابدی او را در گورستان گریسلند در محله شمالی شیکاگو مشخص می کرد و این در حالی بود که چند قدم آن طرفتر تعدادی از شیکاگویی هایی که عالم نبودند به حد او اما بودند ثروتمندتر مدفون شده اند در زیر مقبره هایی ممتاز و عظیم که توسط خود سالیوان طراحی گشته بود.بعدها بنای یادبودی در کنار مقبره او برپا شد.
    افسانه سالیوان افسانه ای متناقض بود.تعدادی او را مدرنیسم گرا خواندند و طرحهایش را از نتایج مدرنیسم دانستند. در حالیکه تزئینات ساختمانهایش اورا از مدرنیسم جدا میساخت .در واقع اودارای سبک بی نظیری است و بازدید از موسسه هنر شیکاگو گواه این موضوع است .طرحهای اصلی و وسایل کارش در این موسسه نکهداری میشود و همینطور در کتابخانه کلمبیا بایگانی شده.تکه هایی از ساختمانهای سالیوان همچنین در تعدادزیادی از موزه های طراحی و هنرهای زیبای سراسر دنیا نگهداری میشود.
    در طول سالهای پس از جنگ و در بحبوحه تجدید شهری کارهای سالیوان بی اعتبار گشت و تعدادی از آنان خراب گشت(حدود 15 اثر از او).در دهه 70 نظر عموم به این ساختمانها جذب گشت و نهایتا منجر شد که تعدادی از این ساختمانها حفظ شوند.شخصی که در این میان برای حفظ این سازه ها تلاش نمود و حتی در جهت آن راهپیمایی به راه انداخت ریچارد نیکل بود.او تکه های ساختمان های سالیوان را دزدکی جمع آوری میکرد و در همین را ه نیز هنگامیکه در ساختمان بورس و سرمایه مشغول جمع آوری تزئینات بود که طبقه بالا برروی سرش خراب گشت.
     

  8. Top | #8
    S_R_H

    پیش فرض پاسخ : لوییس هنری سالیوان

    چندی از کارهای لوییس سالیوان
    ساختمان تالار کنفرانس شیکاگو
    ( building Auditorium )
    لوییس سالیوان شیکاگو 1889

    [برای مشاهده لینک ها شما باید عضو سایت باشید برای عضویت در سایت بر روی اینجا کلیک بکنید]
    ساختمان وین رایت( Wainwright )
    سنت لوویس 1890

    [برای مشاهده لینک ها شما باید عضو سایت باشید برای عضویت در سایت بر روی اینجا کلیک بکنید]
    ساختمان سپرده گزاری فدرال اوهایو 1919
    [برای مشاهده لینک ها شما باید عضو سایت باشید برای عضویت در سایت بر روی اینجا کلیک بکنید]
    ساختمان بورس و سرمایه
    آدلر و سالیوان شیکاگو 1893

    [برای مشاهده لینک ها شما باید عضو سایت باشید برای عضویت در سایت بر روی اینجا کلیک بکنید]
    ساختمان ترابری ( transportation ) نمایشگاه کلمبیا
    آدلر و سالیوان شیکاگو 94-1893

    [برای مشاهده لینک ها شما باید عضو سایت باشید برای عضویت در سایت بر روی اینجا کلیک بکنید]
    کلیسای بپتیست( pilgirim baptist )
    آدلر و سالیوان 1891

    [برای مشاهده لینک ها شما باید عضو سایت باشید برای عضویت در سایت بر روی اینجا کلیک بکنید]
    خانه بابسون ( Bobson house )
    1907 ایلینویز
    [برای مشاهده لینک ها شما باید عضو سایت باشید برای عضویت در سایت بر روی اینجا کلیک بکنید]
    خانه برادلی( Bradley house )
    شیکاگو 1910

    [برای مشاهده لینک ها شما باید عضو سایت باشید برای عضویت در سایت بر روی اینجا کلیک بکنید]
    Schlesinger and Meyer Department Store
    ایلینویز 1899

    [برای مشاهده لینک ها شما باید عضو سایت باشید برای عضویت در سایت بر روی اینجا کلیک بکنید]
    کلیسای ارتدکس Holy trinity
    [برای مشاهده لینک ها شما باید عضو سایت باشید برای عضویت در سایت بر روی اینجا کلیک بکنید]
    طراحی مقبره Wainwright
    [برای مشاهده لینک ها شما باید عضو سایت باشید برای عضویت در سایت بر روی اینجا کلیک بکنید]
     

  9. Top | #9

    عــــاشقم...عاشق اون بالاسری...اون که تنها با ما پرید...!
    محل سکونت
    Tehran
    تحصیلات
    Collegian of Art & Architecture - Islamic University of Tehran-Central
    نوشته ها
    17
    تاریخ عضویت
    Oct 2013
    میانگین پست در روز
    0.10
    تیم فوتبال محبوب
     
    مدل گوشی
     
    سیم کارت
     
    امتیاز
    3,655
    سپاس ها
    85
    سپاس شده 51 در 14 پست
    داریک
    205
    3,655 امتیاز ، سطح 25
    3,655 امتیاز ، سطح 25
    43% کامل شده
    امتیاز لازم برای سطع بعدی 145
    43% کامل شده  امتیاز لازم برای سطع بعدی 145
    99.0% فعالیت
    99.0% فعالیت

    پیش فرض پاسخ : لوییس هنری سالیوان

    چرا عکس ساختمان دوتریم از لودیس نیست؟؟؟هر جا سرچ میکنم نیست !!!!!!
     

اطلاعات موضوع

کاربرانی که در حال مشاهده این موضوع هستند

در حال حاضر 1 کاربر در حال مشاهده این موضوع است. (0 کاربران و 1 مهمان ها)

موضوعات مشابه

  1. عکس های هنری با آتش
    توسط siyatel در انجمن متفرقه
    پاسخ ها: 2
    آخرين نوشته: 10-03-2010, 02:15 AM
  2. كارهای هنری «سالم»
    توسط Saniya.tanha در انجمن هنر های تجسمی
    پاسخ ها: 0
    آخرين نوشته: 09-05-2010, 01:37 PM
  3. اصول و مبانی هنرهای تجسمی
    توسط Saniya.tanha در انجمن هنر های تجسمی
    پاسخ ها: 0
    آخرين نوشته: 09-04-2010, 11:55 PM
  4. پاسخ ها: 0
    آخرين نوشته: 09-02-2010, 03:19 AM

کاربران تگ شده

کاربران مشاهده کننده موضوع : 6

کلمات کلیدی این موضوع

مجوز های ارسال و ویرایش

  • شما نمیتوانید موضوع جدیدی ارسال کنید
  • شما امکان ارسال پاسخ را ندارید
  • شما نمیتوانید فایل پیوست کنید.
  • شما نمیتوانید پست های خود را ویرایش کنید
  •